بایسته های آموزش ضابطین در تفتیش و بازرسی پلیسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 تفتیش و بازرسی به عنوان مقدمه کشف جرم در فرایند عدالت کیفری دارای اهمیت می باشد و لذا ضابطه مندی و آموزش دقیق اصول منطبق با قانون عملکرد مجریان و مداخله ضابطین در حریم خصوصی، امری ضروری و هدف اصلی نگارش این مقاله است.

روش تحقیق: 

پژوهش حاضر از نظر نوع کیفی و از جهت هدف کاربردی، از لحاظ روش اجرا، توصیفی - تحلیلی بوده و جمع‌آوری اطلاعات از طریق بررسی اسنادی و فیش‌برداری و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و مدارک پژوهشی موجود صورت گرفته است.

یافته ها

  اصل اولیه که به عنوان وظیفه بنیادین ضابطین باید مورد توجه باشد حفظ حریم خصوصی اشخاص و ممنوعیت هر گونه مداخله و انجام تفتیش و بازرسی از یک سو و حفظ کرامت و شیون فردی و اجتماعی جامعه مدنی از سوی دیگر است، کنشگران نظام عدالت کیفری از جمله پلیس نیز با توجه به این ملاحظه بنیادین تنها در زمانی که مصلحت مهم و یا ضرورت قابل توجیه قانونی وجود داشته باشد می توانند با رعایت ضوابط قانونی نسبت به انجام تفتیش و بازرسی اقدام نمایند.

نتیجه‌گیری: 

آموزش اصول بنیادین آیین دادرسی کیفری در راستای امنیت افزایی حریم خصوصی افراد و جلوگیری از مداخله غیرقانونی کنشگران اجرایی دستگاه نظام عدالت کیفری از طریق تفتیش و بازرسی امری لازم و ضروری تلقی و در ابعاد شکلی و ماهوی قابل تدوین و اجرا است. در این مسیر تدوین سیاستهای کلی آموزش حقوق، بازنگری منابع و متون آموزشی متناسب با تحولات تقنینی بویژه در امور مربوط به حریم خصوصی افراد و اجرای مستمر آن در طول دوره‌های خدمتی ضابطین و مبتنی بر ظرفیت های موجود در آیین دادرسی کیفری راهگشا خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!