برنامه درسی مکمل سازگار با مغز دانش آموز کم توجه/ بیش فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یادگیری مبتنی بر مغز، دانش محور بوده و از کل مغز استفاده می کند هدف پژوهش طراحی برنامه درسی مکمل سازگار با مغزدانش آموزان کم توجه/بیش فعال بود.

روش

پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آمیخته اکتشافی بود. جامعه‌بخش کیفی، اسناد، پایگاه‌های‌اطلاعاتی و خبرگان‌برنامه‌ریزی‌‌درسی و علوم‌مغز بودند که 17نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند و اشباع نظری و بخش‌کمی شامل کارشناسان‌آموزشی و معلمان ابتدایی مشهد، سال 1399 بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای، 419 نفر انتخاب شدند. ابزار کیفی مصاحبه‌ نیمه‌ساختاریافته بودکه اعتبارش با روایی محتوایی و پایایی با ضریب توافق کدگذاری حاصل شد. بخش‌کمی، پرسش‌نامه محقق‌ساخته که روایی محتوایی با نظر متخصصان برنامه‌درسی و پایایی با آلفای‌کرونباخ 83% حاصل شد. تحلیل بخش‌کیفی با روش تحلیل مضمون و کدگذاری و بخش‌کمی از آماره‌های توصیفی (spss23) و ای‌موس 26 انجام شد.

یافته‌ها: 

حاکی از آن بود که عناصر در نظر گرفته شده برای برنامهدرسی مکمل از دیدگاه معلمان و متخصصان اعتبار دارد و لازم است ویژگی‌های مغزی و نیازهای ویژه در اولویت قرار گیرد، محدودیت‌های زمانی حذف، حجم تکالیف و ارزیابی‌ها کاسته و متنوع و جذاب ارایه شود. نتایج تحلیل عامل‌تاییدی نشان داد که الگودارای ده عنصراساسی است که در قالب چهار بعد فلسفی، اجتماعی، عصب‌شناختی و روان‌شناختی شکل می‌گیرد 

نتیجه‌ گیری:

 براساس یافته‌های تحلیل کیفی وکمی، برنامه‌درسی موردنظر قابل تدوین است که جهت اثربخش نمودن آن، لحاظ نمودن 187مولفه در طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی ضروری است. مدل برازش داشته و به بهبود عملکرد کمک می‌کند و پیاده‌سازی آن، جهت آموزش بهینه کودکان بیش‌فعال/ کم‌توجه اجتناب‌ناپذیر است و اجرای آن مستلزم تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای اثربخش است

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!