راهکارهای موثر در توزیع داروهای مسکن مخدر به وسیله داروخانه ها در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

داروهای مسکن مخدر برای تسکین موثر درد در برخی از بیماری ها مانند دردهای مزمن سرطانی، دردهای پس از عمل های جراحی و نیز دردهای مزمن در هنگام ترک اعتیاد استفاده می شوند. کاربرد این داروها با موانعی از قبیل کمبود دسترسی و هم چنین ضعف قوانین و مقررات جهت جلوگیری از انحراف در مصرف این دسته از داروها در بازارهای غیر قانونی به شدت سبب ایجاد اختلال در دسترسی پزشکی به این مسکن ها در کشورهای مختلف شده است. هدف از این پژوهش، بررسی و پیشنهاد روش توزیع این داروها از طریق داروخانه های منتخب در ایران می باشد.

روش پژوهش: 

جامعه آماری در این تحقیق را کارشناسان و صاحب نظران نظام توزیع دارو تشکیل دادند که برای انتخاب ایشان از روش نمونه برداری غیر احتمالی گلوله برفی استفاده شد. نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات پیش رو جهت نیل به این هدف، با بهره گیری از مصاحبه نیمه ساختار یافته و هم چنین توزیع پرسش نامه بصورت حضوری با این افراد بدست آمده و توسط مدل برنامه ریزی راهبردی (SWOT) تحلیل شد.

یافته ها: 

نتایج نشان داد که مواردی مانند بازبینی قوانین نظارتی جهت تولید و توزیع داروهای مسکن مخدر، تغییر سبد فروش این داروها در داروخانه ها جهت سودآوری بیشتر، واگذاری توزیع این داروها به شبکه های خصوصی تحت نظارت سازمان غذا و دارو، توزیع مناسب این داروها در کلیه داروخانه ها جهت کنترل بهتر بیماران و نیز دسترسی آسانتر آنها به دارو، شبکه سازی و ثبت اطلاعات و سوابق بیماران و معتادان در یک سیستم جامع کشوری و نیز استفاده از رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی جهت فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم، بعنوان راهکارهای لازم جهت نیل به هدف این تحقیق حاصل شد.

نتیجه گیری: 

اجرای یافته های حاصل از این تحقیق می تواند به عنوان راهکارهای موثری در جهت توزیع مناسب داروهای مسکن مخدر از طریق داروخانه ها در ایران بکار گرفته شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2518379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!