مطالعه تطبیقی برنامه درسی سواد مالی در آموزش عمومی رسمی استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکا: توصیه هایی برای برنامه ریزان درسی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی برنامه درسی سواد مالی در دوره آموزش عمومی رسمی استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکا و ارایه توصیه هایی برای برنامه ریزان درسی ایران انجام گردید. واحد مشاهده و تحلیل، کلان (کشورها) و استراتژی انتخاب نمونه "استراتژی نظام های اجتماعی مشابه؛ بروندادهای آموزشی مشابه" می باشد. داده ها به شیوه اسنادپژوهی از پایگاه های اطلاعاتی مرتبط با سواد مالی گردآوری و برای تطبیق داده ها از الگوی جرج بردی بهره گرفته شد. روایی پژوهش از طریق سه سویه سازی، چک و بررسی مشارکت کنندگان و گردآوری اطلاعات جامع حاصل گردید. یافته های پژوهش نشانگر وجوه تشابه بین کشورهای منتخب در اهداف سواد مالی و سه حیطه دانش، نگرش و مهارت است. در حوزه استانداردهای سواد مالی، کشورهای منتخب اقدام به تدوین این استانداردها در سطح ملی نموده اند. در حوزه های موضوعی و شیوه های سازماندهی محتوا، رویکرد تلفیقی - از طریق تلفیق محتوی سواد مالی با طیفی از موضوعات متعدد و متنوع - صورت پذیرفته است. در بعد فرصت های یادگیری، استفاده از شیوه های فعالیت-محور و فراگیر-محور مورد تاکید همه نظام های آموزشی منتخب بود. هم چنین در بعد ارزشیابی ، سنجش برنامه ها به شیوه تلفیقی با دیگر حوزه های موضوعی انجام گرفته است ، اگرچه دانش آموزان ایالات متحده آمریکا و استرالیا در آزمون های بین المللی سواد مالی نیز شرکت نموده اند. در بعد برنامه ها و کانال های آموزش سواد مالی می توان به برنامه درسی رسمی به مثابه وجه تشابه کشورهای منتخب اشاره نمود. با توجه به یافته های پژوهش ، تدوین استانداردهای محتوایی سواد مالی متناسب با فرهنگ ایران و هم چنین تدوین اهداف سواد مالی با تاکید بر حوزه های شناختی، نگرشی، مهارتی پیشنهاد می گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
2146 تا 2163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!