مقایسه تطبیقی وضعیت کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به بیماری‫های چشم قبل و بعد از انجام عمل جراحی (مقایسه تطبیقی: بیماران مبتلا به استرابیسم و قوز قرنیه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 با توجه به تعریف کیفیت زندگی مرتبط با بینایی برمبنای درک بیماران از بینایی و مشکلات روزمره خود، این مطالعه به بررسی مشکلات و کیفیت زندگی بیماران بر اساس قضاوت‫هایشان پرداخته است.

روش کار

 روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی از نوع «هم گروهی آینده نگر» است. دو گروه بیمار در طول 6 ماه پیگیری و نسبت به جمع ‌آوری اطلاعات از آنها اقدام گردید. جمعیت مورد مطالعه کلیه بیماران مراجعه‫کننده به بیمارستان فارابی در یک مقطع دو ماهه بود که مبتلا به بیماری‫های استرابیسم و قوز قرنیه بودند. روش نمونه گیری برای بیماران استرابیسم، احتمالی از نوع تصادفی ساده و برای بیماران قوز قرنیه تمام شماری است. ابتدا کیفیت زندگی هر دو گروه از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان فارابی قبل از انجام عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفت و سپس طی دو دوره سه ماهه و شش ماهه (ماه سوم و ماه ششم بعد از عمل) بعد از انجام عمل جراحی، وضعیت کیفیت زندگی آنان بررسی شد.

یافته ها

 این مطالعه بیانگر وجود تفاوت معناداری در نمره متغیر کیفیت زندگی و ابعاد آن در قبل و بعد از عمل جراحی در بیماران استرابیسم است و کیفیت زندگی بیماران استرابیسم بعد از سه ماه از انجام عمل جراحی نسبت به قبل از عمل رشد چشمگیری داشته است. اما در بیماران مبتلا به قوز قرنیه نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار در نمره متغیر کیفیت زندگی و ابعاد آن در قبل و بعد از عمل جراحی است.

نتیجه گیری

 بیماران مبتلا به استرابیسم نسبت به انجام عمل جراحی انجام شده بسیار خشنود بوده و این امر بر روند زندگی آنها تاثیر بسیار مثبتی داشته است. هر چند نمره و میانگین کیفیت زندگی در عمل جراحی انجام‫شده در بیماران قوز قرنیه رشد کمی داشته، اما در حدی نبود که رضایت و کیفیت زندگی آنها را بصورت قابل توجهی افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
342 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!