بررسی تاثیر باقیمانده سموم استامی پراید و دیکلرووس در خیار گلخانه ای بر عملکرد کبد و سلول های جنسی بیضه در موش کوچک آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سموم دفع آفات به طور گسترده در سراسر جهان به ویژه در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه استفاده      می شود. این در حالی است که تاثیر مقادیر باقیمانده این ترکیبات بر فرایندهای فیزیولوژیک بدن همیشه مورد بحث بوده است.

روش بررسی

در این پژوهش 27 بوته ی خیار با غلظتی معادل دو برابر دوز توصیه شده (استامی پراید 50 گرم در لیتر و دیکلرووس 4 میلی لیتر در لیتر) سمپاشی شدند. پس از 24 ساعت میزان باقی مانده آنها به دست آمد و برای بررسی تاثیر این بقایا، 20 سر موش در 4 گروه تقسیم شدند. گروه کنترل و گروه های 1، 2 و 3 که به ترتیب از سم دیکلرووس و استامی پراید و گروه سوم ترکیبی از دو سم را در آب آشامیدنی دریافت کردند. 

یافته ها

باقی مانده سموم برای استامی پراید 5/1 و برای دیکلرووس 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم خیار به دست آمد و تاثیر آنها نشان از کاهش معنی دار وزن بدن و میزان آلبومین خون (01/0<p) و افزایش در آنزیم های کبدی (آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز) و تغییراتی در تعداد سلول های جنسی بیضه داشت (05/0<p).

نتیجه گیری: 

می توان پدید آمدن اختلالات کبدی و کاهش پتانسیل تولید مثلی در موش های جنس نر را پی آمد اضافه نمودن سموم به آب آشامیدنی آنها دانست. از این رو پایش وجود باقی مانده سموم در مواد غذایی گذاره ای ارزشمند است که باید پیوسته صورت گیرد و در کاربرد این سموم نگرش ویژه ای داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
368 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!