اثر تمرین تنفس دیافراگمی بر عملکرد تنفس، تعادل و کیفیت زندگی زنان سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سیستم تنفس بر کنترل حرکتی و ثبات و پایداری بدن به ویژه در سالمندان تاثیر می گذارد. هدف از این تحقیق تعیین اثر تمرین تنفس دیافراگمی بر عملکرد تنفس، تعادل و کیفیت زندگی زنان سالمند بود.

مواد و روش ها: 

40 زن سالمند با میانگین سنی40/72 سال به روش نمونه گیری در دسترس شرکت کردند. آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی تمرینات تنفس دیافراگمی را در 6 هفته، 3 جلسه در هفته زیر نظر مربی و 3 جلسه به صورت تمرین در خانه و در 3 ست انجام داد. عملکرد تنفس با آزمون تعداد تنفس در یک دقیقه و آزمون حبس نفس، تعادل ایستا با آزمون شارپند-رومبرگ و تعادل پویا با آزمون عملکردی زمان برخاستن و رفتن و کیفیت زندگی با پرسش نامه 31 سوالی لیپاد در آزمودنی های هر دو گروه قبل و بعد از اعمال تمرینات ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه های تکراری در سطح معنی داری 05/0>P انجام شد.

یافته ها:

 تعداد تنفس در گروه آزمایش به طور معنی داری (23 درصد) کاهش یافت (001/0>P). هم چنین مدت زمان حبس در وضعیت دم عمیق (25 درصد) و مدت زمان حبس نفس در وضعیت بازدم عمیق (42 درصد) در گروه تجربی به طور معنی داری افزایش یافت (001/0>P). علاوه بر این، شاخص تعادل ایستا (002/0=P) و پویا (001/0>P) پس از تمرینات تنفس دیافراگمی در گروه تجربی به طور قابل توجهی بهبود یافتند. تمرینات تنفس دیافراگمی باعث افزایش معنی دار کیفیت زندگی زنان سالمند شده است (005/0=P).

نتیجه گیری: 

تمرینات تنفس دیافراگمی بر عملکرد تنفس (تعداد تنفس، حبس نفس در وضعیت دم و بازدم)، تعادل ایستا، تعادل پویا و کیفیت زندگی زنان سالمند تاثیر مثبت داشته است. لذا استفاده از این تمرینات برای دوره های پیشگیری، بهبود عملکرد و توان بخشی در افراد و سنین مختلف توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
575 تا 583
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!