وضعیت دسترسی افراد دارای ناتوانی به خدمات توانبخشی جسمی در ایران: نتیجه یک مطالعه ملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شواهد معدودی در مورد وضعیت دسترسی افراد ناتوان و کم توان به خدمات سلامت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت دسترسی این افراد به خدمات توان بخشی جسمی در ایران انجام شد.

مواد و روش ها: 

مطالعه توصیفی حاضر به صورت مقطعی در سال 1398 انجام شد. 2177 نفر از افراد ناتوان و کم توان در خانوارهای ایرانی به روش نمونه گیری مرحله ای وارد مطالعه شدند. با تقسیم کشور به چهار پهنه اقتصادی اجتماعی و در نظر داشتن سهم جمعیت هر پهنه، تعداد نمونه پهنه مشخص شد. داده ها با کمک پرسش نامه معتبر ارزیابی قابلیت دسترسی به خدمات توان بخشی جسمی، گردآوری و تحلیل شد.

یافته ها: 

فراوانی نیاز به خدمات توان بخشی جسمی در کشور 6/16درصد بود. در میان انواع خدمات توان بخشی جسمی، بیش ترین فراوانی نیاز مربوط به خدمات فیزیوتراپی بود. حدود 1/28درصد افراد به خدمات توان بخشی مورد نیاز دسترسی نداشتند. بیش ترین فراوانی نیاز و عدم دسترسی در پهنه سوم مشاهده شد. عدم دسترسی اطلاعاتی و عدم تمکن مالی بیش ترین فراوانی علت عدم دسترسی به خدمات بود. پوشش بیمه پایه سلامت، درصد ناتوانی پایین، سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی اجتماعی بالا از عوامل تعیین کننده دسترسی به خدمات توان بخشی جسمی بودند.

نتیجه گیری:

 با توجه به خلاء های موجود در دسترسی عادلانه افراد دارای ناتوانی به خدمات توان بخشی جسمی، پیشنهاد می شود سیاست ها و برنامه هایی با هدف افزایش پوشش خدمات توان بخشی و هزینه های آن برای نیل به هدف پوشش همگانی خدمات سلامت در ایران طراحی گردد و اجرایی شدن این سیاست ها و برنامه ها پایش و ارزیابی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
596 تا 604
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!