تعیین مراحل پیشرفت فیبروزیس کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بیماری هپاتیت B مزمن در طولانی مدت منجر به فیبروز کبد، از کارافتادگی آن و مرگ بیمار می شود. میزان سطح پیشرفت فیبروز کبد بیماران براساس نشانگرهای بیوشیمیایی قابل تشخیص است. هدف این پژوهش پیش بینی سطح فیبروز کبد برای بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن و تعیین احتمال جابه جایی بیمار از سطح کنونی به سایر سطوح دیگر فیبروز کبد است.

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در سال 1399 انجام شد. از پارامترهای سن، مقدار پلاکت خون و آنزیم های AST و ALT به عنوان ورودی های مدل های پیش بینی کننده استفاده شد. مدل های پیش بینی کننده شامل مدل های درخت تصمیم گیری، Naïve Bayes، ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی بودند. ماتریس انتقال برای محاسبه احتمال جابه جایی بیمار از سطح کنونی به سایر سطوح دیگر فیبروز کبد استفاده شد. روش اعتبارسنجی متقابل 10 برابری برای اطمینان از تعمیم پذیری مدل های پیش بینی استفاده شد.

یافته ها: 

بر اساس نتایج به دست آمده درخت تصمیم گیری با دقت، فراخوانی و صحت 100% بهترین الگوریتم پیش بینی کننده سطح فیبروز کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن B بود. سپس شبکه عصبی با صحت 60/0±35/99 و مقدار متوسط خطا 025/0±058/0 بهترین عملکرد را داشت. مدل ماشین بردار پشتیبان کم ترین مقدار دقت، فراخوانی و صحت را به خود اختصاص داد. بر اساس نتایج ماتریس انتقال، بیمارانی که در وضعیت فیبروز ناچیز هستند با احتمال خیلی کمی به وضعیت التهاب شدید کبد مبتلا می شوند.

نتیجه گیری:

 با بهره گیری از روش های محاسباتی می توان بدون استفاده از روش های تهاجمی با دقت بالایی میزان فیبروز کبد را برای بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن پیش بینی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
639 تا 647
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!