عوامل مرتبط با پذیرش و عدم پذیرش واکسیناسیون کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف :

با وجود اقدامات مختلف دولت ها، کنترل کووید-19 نیازمند اقدامات فوری ازجمله تولید واکسن است. باتوجه به نقش عوامل مرتبط با پذیرش واکسن در برنامه ریزی های آینده، این مطالعه با هدف آشکارسازی عوامل تعیین کننده پذیرش واکسن کووید-19 در شهر گناباد انجام شد.

مواد و روش ها :

این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 605  نفر از ساکنین شهر گناباد در سال 1400 انجام شد. شیوه نمونه گیری به صورت چند مرحله ای تصادفی بود و نمونه ها در قالب 2 گروه واکسینه شده و واکسینه نشده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها متشکل از چک لیست جمعیت شناختی و پرسش نامه محقق ساخته دلایل پذیرش یا رد واکسیناسیون کووید-19 بود. داده ها به صورت تلفنی جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 23 با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون کای اسکویر با سطح معناداری کمتر از 0/05 تجزیه وتحلیل شدند. 

یافته ها :

بیشتر واحد های پژوهش را زنان (51 درصد) تشکیل دادند. میانگین سنی افراد در 2 گروه واکسینه شده و واکسینه نشده به ترتیب 12/24±57/55 و 14/81±55/83 سال بود. 2 عامل زندگی با افراد پرخطر (88/5 درصد) و رعایت حقوق سایر افراد (80/9 درصد) مهم ترین دلایل برای پذیرش و نگرانی در مورد عوارض واکسن (63 درصد) و همچنین نگرانی در مورد محتوی و عدم آگاهی از کارایی واکسن (45/3 درصد)، به عنوان مهم ترین دلایل برای عدم پذیرش واکسیناسیون کووید-19مطرح شد.

نتیجه گیری:

 باتوجه به اهمیت 2 عامل نگرانی پیرامون عوارض ناشی از واکسن کووید-19و نگرانی در مورد محتوی و عدم کارایی واکسن کووید-19 در عدم پذیرش واکسن کووید-19، افزایش آگاهی و دانش عموم در مورد کارایی واکسن های موجود در کشور ازطریق منابع قابل اطمینان و همچنین تلاش در جهت کاهش ترس از عوارض آن،  نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری در سطح کلان در کشور است.

زبان:
فارسی
صفحات:
190 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!