بررسی تاثیر برنامه آموزشی با استفاده از اصول روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی میکروبشناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کارآموزی در عرصه یکی از برنامه های آموزشی مهم در رشته علوم آزمایشگاهی است و فراهم کردن فرصت یادگیری دانشجویان کارآموز همراه با بهبود کیفیت خدمات بهداشتی خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه ساختارمند بخش میکروبشناسی با روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی میکروبشناسی برای دانشجویان علوم آزمایشگاهی انجام شد.

روش بررسی

مطالعه از نوع مداخله ای تک گروهی بود. شرکت کنندگان دانشجویان کارآموزی در عرصه علوم آزمایشگاهی بودند (99 نفر). مداخله آموزشی به روش بحث مبتنی بر مورد به عنوان یک روش ارزیابی تکوینی مبتنی بر محل کار طراحی شد. عملکرد فراگیران با استفاده از چک لیست در آزمون ایستگاهی و رضایتمندی دانشجویان با استفاده پرسشنامه ارزیابی شد. داده ها با استفاد از آزمون های توصیفی و استنباطی تحلیل شد.

نتایج

نمرات یادگیری دانشجویان بعد از مداخله در سطح مطلوبی بود. بیشترین نمره یادگیری مربوط به ارزیابی کشت خون 54/1± 04/8 و کمترین نمره مربوط به ارزیابی کشت زخم 78/1± 26/6 بود. تفاوت معنی داری بین نمرات رضایتمندی از دوره و نمرات ارزیابی عملکرد دانشجویان به تفکیک سال تحصیلی وجود نداشت اما عملکرد دانشجویان سال بالاتر به طور معنی دار بهتر بود و نمرات رضایتمندی دانشجویان بطور معنی داری بالا و در سطح خوب بود.

نتیجه گیری

استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی یادگیری دانشجویان را افزایش داد و این روش می تواند در بهبود مهارت و یادگیری کارآموزان در عرصه موثر باشد. لذا پیشنهاد می گردد در طراحی برنامه آموزشی دوره کارآموزی از روش "بحث مبتنی بر مورد" توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!