اثربخشی استفاده از دو روش کمپرس سرد و بی حس کننده موضعی بر شدت درد بعد از آنژیوگرافی در بیماران قلبی: مروری بر مطالعات گذشته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه مداخلات درمانی در عروق کرونر از طریق پوست، به شکل گسترده ای در بیماران قلبی مورد استفاده قرار میگیرد. این مداخلات شامل بازکردن عروق با استفاده از بالون و کارگذاشتن استنت است که با عوارضی مانند هماتوم، خونریزی و درد شدید همراه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی استفاده از دو روش کمپرس سرد و بی حس کننده موضعی بر شدت درد بیماران بعد از آنژیوگرافی به روش مرور نظام مند بر مطالعات گذشته انجام شده است.

مواد وروش ها

در این مطالعه مروری، مقالات منتشر شده بین سال های 1398-1378 (2020-2000) مورد بررسی قرار گرفت. به منظور دست یابی به مستندات علمی مرتبط، جستجوی الکترونیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با استفاده از کلیدواژه های فارسی و انگلیسی درد، بیماری قلبی، آنژیوگرافی، کمپرس سرد و بیحس کننده های موضعی (Angiography,Heart disease,Pain, cold application, Local Anesthetics) در بانک های اطلاعاتی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران (IranMedex)، PubMed،Science Direct ، Ovid ،ProQuest و Googlescholar انجام و تعداد 20 مقاله استخراج گردید. که با هدف مطالعه که اثر بخشی استفاده از دو روش کمپرس سرد و بی حس کننده موضعی بر شدت درد بعد از آنژیوگرافی بود تطابق داشتند، که 12 مقاله به علت عدم دسترسی به متن کامل و خارج بودن از بازه زمانی تعریف شده (2000-2020) از مطالعه حذف گردیدند و هشت مطالعه باقی مانده مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

بررسی مطالعات نشان داد روش های متنوعی از جمله اقدامات دارویی (بی حس کننده های موضعی) و غیر دارویی (کمپرس سرد) برای کاهش درد بیماران تحت آنژیوگرافی استفاده می شود. یافته ها نشان داد که در همه مطالعات مورد بررسی کمپرس سرد در کاهش درد بعد از آنژیوگرافی به شکل معنی داری موثر بود و توان بالاتری در کاهش درد نسبت به بی حس کننده های موضعی داشت.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعات و موثر بودن روش های غیردارویی در کاهش درد بیماران بعد از آنژیوگرافی از این روش می توان در تامین آسایش و کاهش درد بیماران بعد از آنژیوگرافی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!