طراحی، ساخت و تعیین روایی و پایایی هدبند دیجیتال ارزیابی حس عمقی گردن:مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دقت اطلاعات حس عمقی نقش بسیار مهمی در کنترل حرکات سر و گردن بر عهده دارد. تاکنون از روش های متعددی به منظور ارزیابی دقت اطلاعات حس عمقی به عنوان عاملی جهت پیش گیری از بروز آسیب و یا بازتوانی ناحیه گردنی استفاده شده است. هدف از مطالعه حاضر معرفی ابزاری جدید جهت ارزیابی دقت اطلاعات حس عمقی گردن به همراه تعیین روایی و پایایی آن می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، تعداد 40 نفر از مردان 60-18 سال بر اساس معیارهای ورود و خروج از تحقیق به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و خطای بازسازی زوایای گردنی آن ها به وسیله هدبند دیجیتال و دستگاه کروم (Cervical Range of Motion; CROM) به عنوان یک استاندارد طلایی در سنجش زوایای گردنی مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از ضریب همبستگی Pearson به منظور تعیین روایی هم زمان و از ضریب همبستگی درون طبقه ای (Intra-class correlation coefficient; ICC) برای تعیین پایایی درون آزمونگر و بین آزمونگر استفاده شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر نشان داد که دستگاه هدبند دیجیتال از روایی بسیار بالا (89/0-84/0:r) و هم چنین پایایی درون آزمونگر و بین آزمونگر بسیار بالایی (به ترتیب 94/0-89/0:ICC و 93/0-87/0:ICC) در ارزیابی دقت حس عمقی گردن برخوردار می باشد (05/0>P).

نتیجه گیری

دستگاه هدبند دیجیتال به عنوان یک ابزار دقیق، مقرون به صرفه و با کاربری آسان، اطلاعات مربوط به دقت حس عمقی گردن را در کمترین زمان برای آزمونگر فراهم می کند و می تواند جایگزین مناسبی برای سایر روش های ارزیابی حس عمقی گردن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
911 تا 922
لینک کوتاه:
magiran.com/p2524002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!