بررسی اثرات کنجاله تخم آفتابگردان تخمیر شده با قارچ آسپرژیلوس نایجر و مخمر ساکارومایسس سرویزیه بر ریخت شناسی، جمعیت میکروبی و برخی از پارامترهای هضمی در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

این آزمایش به منظور بررسی اثرات کنجاله تخم آفتابگردان تخمیر شده با قارچ آسپرژیلوس نایجر و همچنین پروبیوتیک ساکارومایسس سرویزیه بر ریخت شناسی، جمعیت میکروبی قسمت های مختلف روده و برخی از پارامترهای هضمی طراحی شد.

مواد و روش ها

این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی، با 200 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه سویه تجاری راس 308، در پنج تیمار، پنج تکرار و  هشت قطعه جوجه در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی عبارت بودند از: 1- جیره حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط قارچ آسپرژیلوس نایجر 2- جیره حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط مخمر ساکارومایسس سرویزیه 3- جیره حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط هر دو قارچ آسپرژیلوس نایجر و مخمر ساکارومایسس سرویزیه 4- جیره حاوی کنجاله آفتابگردان بدون فرآوری 5- جیره شاهد بر پایه ی ذرت و سویا. اثر تیمارها در پایان دوره 39 روزه پرورش، بر ریخت شناسی ایلیوم، گرانروی، جمعیت میکروبی و pH محتویات روده جوجه های گوشتی بررسی شد.

یافته ها

نتایج ریخت شناسی روده نشان داد که بیشترین ارتفاع پرز و نسبت ارتفاع پرز به عمق کریپ در ایلیوم مربوط به پرندگان تغذیه شده با تیمار تخمیر شده با قارچ آسپرژیلوس نایجر بود (0/05>p)،  مقدار گرانروی در دو بخش ژژنوم و ایلیوم روده کوچک در هر سه تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده نسبت به تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان بدون فرآوری بیشتر شد (0/05>p). در بین این تیمار ها، تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط قارچ آسپرژیلوس نایجر بیشترین نزدیکی را با تیمار شاهد بر پایه ذرت و سویا داشت (0/05>p). جمعیت کلی فرم دیودنوم در تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط قارچ آسپرژیلوس نایجر (5/41) و همچنین تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط هر دو قارچ و مخمر (5/35) نسبت به تیمار شاهد (5/07)  افزایش معنی داری داشت، به طوری که بیشترین جمعیت باکتری های هوازی این بخش مربوط به تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط مخمر ساکارومایسس سرویزیه (5/45) بود (0/05>p). بالاترین جمعیت لاکتوباسیلوس و  باکتری های هوازی در قسمت ژژنوم به ترتیب مربوط به تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط قارچ آسپرژیلوس نایجر (5/16) و تیمار شاهد بر پایه ذرت و سویا (6/49) بود (0/05>p). بیشترین جمعیت باکتری های لاکتوباسیلوس در ایلیوم مربوط به تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط قارچ آسپرژیلوس نایجر (5/92) و تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان بدون فرآوری (5/95) بود (0/05>p). همچنین بیشترین جمعیت باکتری های کلی فرم (5/43) و هوازی (7/61) در این قسمت نیز مربوط به تیمار حاوی کنجاله آفتابگردان تخمیر شده توسط قارچ آسپرژیلوس نایجر بود (0/05>p).  جمعیت باکتری های کلی فرم، لاکتوباسیلوس و هوازی در سکوم در همه تیمار ها نسبت به تیمار شاهد بر پایه ذرت و سویا بیشتر بود (0/05>p). بالاترین میزان pH دیودنوم و ژژنوم مربوط به تیمار شاهد بر پایه ذرت و سویا بود (0/05>p).

نتیجه گیری

نتایج این آزمایش نشان داد که فرآوری کنجاله تخم آفتابگردان با قارچ آسپرژیلوس نایجر و مخمر ساکارومایسس سرویزیه سبب کاهش pH محتویات دستگاه گوارش، افزایش کل جمعیت میکروبی، کاهش کلی فرم و افزایش لاکتوباسیلوس و بهبود ریخت شناسی روده جوجه های گوشتی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2524983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!