امکان سنجی استفاده از جی آی اس برای دسترسی به نسخ خطی با مطالعه موردی در کتابخانه های شیراز

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این پژوهش، بررسی امکان سنجی اطلاع رسانی نسخ خطی موجود در کتابخانه های شهر شیراز با استفاده از سیستم اطلاعاتی جغرافیایی (جی آی اس) است. با توجه به این که اطلاع رسانی نسخ خطی در کتابخانه ها هوشمند نیستند و اطلاعات کتابشناختی یا نسخه شناسی برخی از کتاب ها در فهرستگان های موجود ناقص است و در نتیجه پیدا کردن مکان کتابخانه ای که یک نسخه خطی خاص در آن مکان موجود است، مستلزم صرف کردن زمان نسبتا طولانی برای کاربران است؛ بنابراین، برای برطرف کردن بخشی از این مشکلات و پیشگیری از اتلاف وقت و هزینه، می توان با کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) یک نقشه هوشمند ساخت و نحوه دسترسی پژوهشگر به یک نسخه خاص را تسهیل نمود.

روش پژوهش:

 در این پژوهش از روش پیمایشی و شیوه کتابخانه ای استفاده شده و 9414 نسخه خطی موجود در 7 کتابخانه و 140 نسخه خطی دیگر موجود در 6 کتابخانه خصوصی مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته ها و نتایج

در مطالعه موردی، یک عنوان نسخه خطی انتخاب شد و مورد آزمون قرار گرفت. پس از ورود اطلاعات این کتاب به جی آی اس، محل نگهداری و تعداد موجودی آن نسخه بر روی نقشه با دایره ای مشخص گردید. مطابق با اطلاعات سیاهه وارسی، تمامی مدیران و کارشناسان بخش های نسخ خطی کتابخانه های مورد مطالعه با اجرایی شدن این سیستم هوشمند در کتابخانه ها صد درصد موافق بوده اند و هر 7 کتابخانه مورد مطالعه از نظر بودجه مالی و سیستم های نرم افزاری توان راه اندازی این سیستم هوشمند را دارند. از میان 70 نفر پژوهشگر مراجعه کننده به بخش های نسخ خطی کتابخانه ها، نیمی از آنان با جی آی اس اصلا آشنایی نداشتند. از دیدگاه تمامی مراجعان، کاربرد این سیستم هوشمند جهت سهولت استفاده از نسخ خطی در کتابخانه ها ضرورت دارد و مورد تاکید آنان است. نتیجه مطالعه موردی که مورد تایید بودن این سیستم هوشمند توسط مدیران و کارشناسان بخش های نسخ خطی کتابخانه های مورد مطالعه بوده را می توان به دیگر کتابخانه های کشور که دارای نسخ خطی هستند، تعمیم داد و چنین نتیجه گرفت که امکان اجرای سیستم هوشمند جغرافیایی در بخش های نسخ خطی کشور برای توسعه امر اطلاع رسانی نسخ خطی توسط کتابخانه ها و برای سهولت دسترسی کاربران به نسخه های مورد نیاز خود امکان پذیر و ضروری است. همین طور با توجه به هزینه اندک اجرای سیستم هوشمند جی آی اس، این تکنولوژی تقریبا برای تمامی کتابخانه های کشور کاربردی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2525441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!