بررسی و ارزیابی شیوه های فهرست نگاری نسخ خطی در افغانستان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر فهرست های نسخ خطی منتشر شده از سال 1314 تا سال 1399 در افغانستان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است تا علاوه بر شناخت ویژگی های فهرست نگاری در افغانستان معاصر، میزان رعایت استاندارد DCRB را در آن ها مشخص نماید.

روش/رویکرد پژوهش: 

این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام پذیرفته است. فهرست های چاپ شده در قالب تک مقاله و تک نگاشت مستقل تا سال 1399 از طریق یک سیاهه وارسی و بر مبنای استاندارد DCRB مورد بررسی قرار گرفت. فهرست ها، در سه گروه فهرست های مجموعه های افغانستان، فهرست هایی که فهرست نگاران خارجی از مجموعه های افغانستان تهیه کرده اند و فهرست هایی که افغان ها از مجموعه های خارج از کشور تهیه نموده اند، ارزیابی شده است.

 یافته ها و نتایج

یافته ها نشان داد که از نظر روش فهرست نگاری، دو بخش کتابشناسی و نسخه شناسی در همه فهرست های توصیفی دیده می شود. اما در اکثر فهرست ها این دو بخش کاملا از هم تفکیک شده نیست. همچنین میزان توصیف نسخه متفاوت است. در همین راستا 64 درصد از فهرست های افغانستان از نوع توصیفی و 36 درصد از نوع نامگو است. از نظر ساختار تنظیم فهرست نیز 70 درصد از فهرست ها بر اساس عنوان نسخه تنظیم شده است.به طور متوسط فهرست های توصیفی که توسط فهرست نگاران داخلی تالیف شده اند، به میزان 61 درصد و فهرست هایی که توسط فهرست نگاران خارجی نگاشته شده اند به میزان 59 درصد با استاندرد DCRB  تطابق دارند. نتایج بیشتر نشان داد فهرست نسخه های خطی آرشیف/ آرشیو ملی از افضلی و نیر (1364-67) به میزان 77 درصد ، فهرست کلر (2016) به میزان 75 درصد و فهرست پرونتا (1322) به میزان 72 درصد بیشترین تطبیق را با استانداردهای فهرست نویسی داشته است. پس از آن فهرست افضلی (1363) و عبدالرحمن دوست (1397) و مشتری (1365) به میزان 67 درصد بیشترین تطبیق را با استاندارد مذکور داشته اند. همچنین در دو برهه زمانی توقف کامل در فهرست نگاری مخطوطات به چشم می خورد: 1) دوره چهل ساله (1312-1352) سلطنت محمدظاهر شاه 2) در زمان جنگ های داخلی و حکومت نخست طالبان از اواخر دهه شصت تا اوایل دهه هشتاد خورشیدی. جنگ و ناآرامی های سیاسی و اجتماعی، سیاست های فرهنگی نامناسب، کمبود متخصص و نسخه شناس و عدم درک درست سیاستگزاران فرهنگی از اهمیت نسخ خطی به عنوان میراث ملی، از عوامل کندی و توقف فهرست نگاری مخطوطات در افغانستان به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2525444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!