ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درمانگاه سرپایی محلی برای انجام اقدامات تشخیصی، درمانی و مشاوره بیماران بدون نیاز به بستری بوده که موقعیت های متنوع آموزشی را در اختیار فراگیران قرار می دهد. با توجه به نقش درمانگاه های سرپایی در آموزش پزشکی، این مطالعه با هدف ارتقاء آموزش کارآموزان، کارورزان و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در درمانگاه بیمارستان امام رضا (ع) در سال 1399 انجام شد.

روش کار

مطالعه ی کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوا در درمانگاه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران بیمارستان امام رضا (ع)، اعضای هیات علمی و دانشجویان پزشکی بودند که در مجموع 60 نفر از افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این مطالعه جهت گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه و بحث گروهی متمرکز استفاده شد. همچنین از روش تحلیل محتوا برای تحلیل داده های مطالعه استفاده گردید.

نتایج

بر اساس یافته های این مطالعه در ابتدا فرآیند جاری نوبت دهی و ویزیت بیمار مشخص شد. بعد از آن مهم ترین مشکلات و نواقص اجرایی در فرآیند جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یافته های مطالعه حاضر نشان داد که فرایند ویزیت بیمار در درمانگاه آموزشی بیمارستان امام رضا (ع) با مشکلاتی مانند عدم قابلیت فالوآپ بیماران، عدم امکان تعیین زمان دقیق حضور بیمار در درمانگاه، تجمع فراگیران در اتاق های ویزیت، عدم معاینه مبتنی بر استاندارهای بالینی، نبود امکانات آموزشی کافی نظیر سیستم های کامپیوتری و تجهیزات معاینه و نبود کلینیک های خاص فوق تخصصی و مرکز ریفرال بیماران خاص آموزشی مواجه است. همچنین مهم ترین راهکارها برای رفع موانع اجرایی مشخص شد. پس از بررسی پیشنهادات، با توجه به محدودیت های زمانی و مالی؛ اقدامات اصلاحی ذیل انجام گرفت: بهبود امکانات آموزشی، اصلاح فرایند نوبت دهی، طراحی سیستم ارجاع داخل بیمارستانی، مدیریت صف برای بیماران و راه اندازی کلینیک های خاص و ارجاعی فوق تخصصی.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد به ارتقا کیفیت آموزش در یکی از درمانگاه های اصلی آموزشی مشهد پرداخته شود. بازنگری و اصلاح فرایندهای آموزشی در بستر ارایه ی خدمات سرپایی باید در دستور کار مدیران و برنامه ریزان بیمارستان ها و درمانگاه های آموزشی قرارگیرد؛ چرا که آموزش پزشکی در بستر ارایه ی خدمات سرپایی یکی از اصلی ترین زیرساخت های آموزشی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2525829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!