غربالگری سرطان دهانه رحم: طراحی و روان سنجی ابزار حمایت عاطفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

غربالگری سرطان دهانه رحم با کاهش میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان در زنان همراه است. ازمیان عوامل مختلف تاثیرگذار بر انجام این غربالگری، نقش حمایت عاطفی نسبت به دیگر جنبه های حمایت اجتماعی برجسته تر می باشد. این مطالعه با هدف طراحی و روان سنجی پرسشنامه حمایت عاطفی درسال 1400 در شهر کرج انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه روش شناسی، جهت طراحی ابزار، ابتدا با بررسی متون و انجام مصاحبه با 20 زن سنین باروری، استخرگویه با 33 مورد تشکیل شد که در مرحله بعد با استفاده از روش دلفی به 9 گویه تقلیل یافت و منجر به طراحی نسخه اولیه ابزار شد. طی فرایند های روایی صوری و محتوایی ابزار، تعداد گویه ها به 8 مورد کاهش پیدا کرد. سپس روایی سازه (تحلیل عامل اکتشافی، تاییدی) با شرکت 630 زن با میانگین سنی 78/9 ± 12/42 به روش نمونه گیری در دسترس مورد آزمون قرارگرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار 24SPSS ، 24 AMOS انجام شد.

یافته ها

متوسط شاخص روایی محتوا، ضریب همبستگی درون خوشه ای و ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب عبارت بودند از 92/0، 93/0 و 79/0 که بیانگر حد مطلوب شاخص های مورد نظر بود. گویه های ابزار طراحی شده ضمن تحلیل عامل اکتشافی در دو عامل تاثیرات مثبت و تاثیرات منفی حمایت عاطفی در غربالگری سرطان دهانه رحم قرارگرفتند که روی هم 866/61 درصد از واریانس کل را تبیین می نمود. شاخص های تحلیل عاملی تاییدی موید عوامل ابزار مورد مطالعه بود.

نتیجه گیری

ابزار طراحی شده از کفایت روان سنجی مطلوبی برخوردار بود. این مقیاس ساده، گویا و مختصر می تواند جهت ارزیابی حمایت عاطفی در غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان سنین باروری مورد استفاده قرارگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
224 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p2526505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!