مقایسه پوشش ایمن سازی در بیماری های قابل پیشگیری با واکسن در 10 سال اخیر در ایران و شاخص مورد انتظار سازمان جهانی بهداشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

واکسن یکی از موثرترین ابزارهای در دسترس برای پیشگیری از بیماری های عفونی و عوارض آنها است.اطلاعات مربوط به پوشش واکسیناسیون، شواهدی در خصوص موفقیت برنامه و همچنین مناطقی که لازم است پوشش آنها بهبود یابد را ارایه می دهد. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه پوشش ایمن سازی در بیماری های قابل پیشگیری با واکسن در10 سال اخیر در ایران و شاخص مورد انتظار WHO انجام شد.

روش کار

این مطالعه به روش مرور سیستماتیک انجام شد و از راه کار جستوجوی ساختارمند با هدف یافتن  مطالعه های مرتبط با موضوع پژوهش از سال 1390 تا 1400 در پایگاه های داده های الکترونیک، در 2 پایگاه داده فارسی شامل SID ، Irandoc ،  4پایگاه داده بین المللی از جمله WOS ،PubMed ، Scopus و Google Scholar انجام شد.

یافته ها

با جستجوی اولیه 148 مقاله که از پایگاه های اطلاعاتی ذکر شده شناسایی شد  پس از حذف موارد تکراری، 68 مقاله باقی ماند و پس از فرایند غربالگری مطالعه ها  بر اساس معیارهای ورود در نهایت 7 مقاله وارد ا ین مرور نظام مند شد. نتایج مطالعات نشان داد کمترین پوشش کلی واکسیناسیون 8/96 و بیشترین پوشش کلی واکسیناسیون 6/98 است.به جز واکسن MMR2  که پوشش آن  7/84 بود پوشش تمام انواع واکسن بالای 90 درصد بود.

نتیجه گیری

پوشش واکسیناسیون مربوط به بیماری های قابل پیشگیری با واکسن در کشور ایران در حد مطلوب و حتی بالاتر از شاخص مورد انتظار WHO می باشد. در حال حاضر پوشش واکسیناسیون در ایران در محدوده اهداف  تعیین شده در برنامه جهانی واکسن  2030  قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2526507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!