ارزیابی رضایتمندی از کیفیت زندگی با استفاده از تکنیک های برنامه ریزی (مطالعه موردی: روستاهای بخش نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی - تحلیلی در پی بررسی وضعیت رضایتمندی از کیفیت زندگی در روستاهای شهرستان سواد کوه شمالی است. به منظور دستیابی به این هدف ابتدا پرسشنامه ای که دربرگیرنده معیارها و گویه های مربوط به کیفیت زندگی بوده، تنظیم گردید. روایی آن از طریق نظر کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کورنباخ (863/0) مورد سنجش قرار گرفت. سپس از طریق نمونه گیری (روش کوکران) و با توجه به تعداد خانوارها (2496 خانوار) 346 پرسشنامه جهت پاسخگوی بین سرپرستان خانوار توزیع گردید. در نهایت برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه در مرحله اول وزن معیارهای پژوهش با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون و در مرحله دوم وضعیت رتبه بندی و رضایتمندی ساکنان از کیفیت زندگی با استفاده از تکنیک کوپراس مشخص گردید. نتایج پژوهش بیانگر آن است که از 15 روستای مورد مطالعه بیشترین تعداد روستاها (8 روستا) از وضعیت کیفیت زندگی در روستاهایشان ناراضی هستند؛ دو روستای فرامرزکلا و برنجستانک به ترتیب با نمرات کوپراس 42/56 و 8/43 درصد؛ در وضعیت رضایتمندی متوسط از کیفیت زندگی قرار دارند همچنین 20 درصد از روستاهای مورد مطالعه یعنی سه روستای ایوک؛ بورخیل و بشل ضمن قرار گرفتن در رتبه های اول تا سوم با نمرات کوپراس 100؛ 56/98 و 39/92 درصد در وضعیت رضایتمندی کامل از کیفیت زندگی قرار دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2528194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!