عامل های موثر بر قابلیت نوآوری خط مشی شرکت های فعال دولتی و خصوصی صنایع غذایی با رویکرد EFA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

قابلیت نوآوری به مجموعه کاملی از ویژگی های سازمان اشاره دارد که استراتژی های نوآوری را تسهیل می کند و صنایع غذایی از مهمترین شاخه های اقتصاد ملی هر کشور است و نقشی محوری در فرآوری مواد خام کشاورزی و تامین مواد غذایی ایفا می کند.

هدف

این پژوهش با هدف تعیین عامل های موثر بر قابلیت نوآوری خط مشی شرکت های دولتی و خصوصی فعال در حوزه صنعت غذایی ارومیه، با رویکرد تحلیلی به تعیین و دسته بندی مولفه ها پرداخته است و پژوهش حاضر از حیث هدف،  از نوع تحقیقات کاربردی می باشد.

روش ها

پژوهش حاضر از لحاظ گرد آوری داده ها از نوع توصیفی- تحلیلی و از حیث روش میدانی است. جامعه آماری تحقیق شامل 221 شرکت در زمینه صنایع غذایی می باشد که حجم نمونه طبق فرمول کوکران143 شرکت بدست آمده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه می باشد که روایی محتوایی و پایایی آن مورد سنجش و تایید قرار گرفته شده است. به منظور شناسایی عامل های موثر بر قابلیت نوآوری خط مشی شرکتهای مورد پژوهش، محاسبات آماری، کمی سازی متغیرهای تحقیق و تحلیل عاملی اکتشافی از نرم   استفاده شده است.  

یافته ها

یافته های حاصل از آزمون برازش نمونه بر اساس شاخص بارتلت و کفایت نمونه برابر با 0.891 بوده و ضریب اشتراکات استخراجی برای تمامی ابعاد بیشتر از 0.5  بدست آمده و درصد واریانس تجمیعی تبیین شده عوامل موثر 60.340  درصد بوده است.

نتیجه گیری

طبق نتایج، عوامل موثر بر قابلیت نوآوری در سه عامل؛ نوآوری تولیدی، فرایندی و اداری دسته بندی شده و برای هر عامل به ترتیب از شاخص های هفت گانه، شش گانه، و چهار گانه بهره مند شدیم. همچنین توصیه های کاربردی در هر سه بعد به طور مجزا به شرکت های صنایع غذایی ارومیه ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2530096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!