فهرست مطالب

خط مشی گذاری عمومی در مدیریت - سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1401)

نشریه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت
سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/27
  • تعداد عناوین: 13
|
  • خدیجه بهرامی، هوشنگ تقی زاده*، مرتضی هنرمندعظیمی صفحات 1-15
    زمینه

    قابلیت نوآوری به مجموعه کاملی از ویژگی های سازمان اشاره دارد که استراتژی های نوآوری را تسهیل می کند و صنایع غذایی از مهمترین شاخه های اقتصاد ملی هر کشور است و نقشی محوری در فرآوری مواد خام کشاورزی و تامین مواد غذایی ایفا می کند.

    هدف

    این پژوهش با هدف تعیین عامل های موثر بر قابلیت نوآوری خط مشی شرکت های دولتی و خصوصی فعال در حوزه صنعت غذایی ارومیه، با رویکرد تحلیلی به تعیین و دسته بندی مولفه ها پرداخته است و پژوهش حاضر از حیث هدف،  از نوع تحقیقات کاربردی می باشد.

    روش ها

    پژوهش حاضر از لحاظ گرد آوری داده ها از نوع توصیفی- تحلیلی و از حیث روش میدانی است. جامعه آماری تحقیق شامل 221 شرکت در زمینه صنایع غذایی می باشد که حجم نمونه طبق فرمول کوکران143 شرکت بدست آمده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه می باشد که روایی محتوایی و پایایی آن مورد سنجش و تایید قرار گرفته شده است. به منظور شناسایی عامل های موثر بر قابلیت نوآوری خط مشی شرکتهای مورد پژوهش، محاسبات آماری، کمی سازی متغیرهای تحقیق و تحلیل عاملی اکتشافی از نرم   استفاده شده است.  

    یافته ها

    یافته های حاصل از آزمون برازش نمونه بر اساس شاخص بارتلت و کفایت نمونه برابر با 0.891 بوده و ضریب اشتراکات استخراجی برای تمامی ابعاد بیشتر از 0.5  بدست آمده و درصد واریانس تجمیعی تبیین شده عوامل موثر 60.340  درصد بوده است.

    نتیجه گیری

    طبق نتایج، عوامل موثر بر قابلیت نوآوری در سه عامل؛ نوآوری تولیدی، فرایندی و اداری دسته بندی شده و برای هر عامل به ترتیب از شاخص های هفت گانه، شش گانه، و چهار گانه بهره مند شدیم. همچنین توصیه های کاربردی در هر سه بعد به طور مجزا به شرکت های صنایع غذایی ارومیه ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تحلیل عاملی اکتشافی، صنایع غذایی، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری اداری
  • ابراهیم کیوان، سلیمان ایرانزاده* صفحات 17-32
    زمینه و هدف

    ارایه خط مشی سنگ زیرین بهبود عملکرد اداره ی عمومی محسوب می شود.  خصوصی سازی تغییر در تعادل بین حکومت و بازار و به نفع بازار است. پس از خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران، افزایش کارآیی واحدها از جمله مراکز تلفنی برای سهام داران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه خط مشی بهبود عملکرد مراکز تلفن شهری با استفاده از تکنیک ANP/DEA در منطقه آذربایجان شرقی است.

    روش

    روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) است. از این نظر کمی است که عناصر اساسی تحلیل، اعداد و ارقام هستند و همچنین با استفاده از نظریه ساعتی سازگاری مقایسات زوجی در روش ANP مورد آزمون قرار می گیرد. و از این نظر کیفی است که برای آشنایی با دیدگاه خبرگان و کسب اطلاعات لازم در مورد شناسایی عوامل موثر بر کارایی مراکز تلفن شهری از روش تحلیل محتوا  استفاده می شود.

    یافته ها:

     مدل پیشنهادی با استفاده از داده های خام توسط نرم افزار DEAanalyzer به دو روش CCR-I و BCC-I محاسبه و واحدهای کارا و رتبه بندی واحدهای ناکارا مشخص شد. برای رتبه بندی واحدهای کارا با استفاده از روش اندرسن و پیترسن و نرم افزار EMS اقدام و در نهایت همه واحدها (کارا و ناکارا) رتبه بندی شدند. مراکز شعرا، مدنی و ولیعصر به ترتیب کارا ترین و کلیبر، ملکان1 و هریس به ترتیب ناکاراترین می باشند.

    نتیجه گیری: 

    گزینش روسای مخابرات شهرستان ها بر اساس شایستگی های فردی و تخصصی با عنایت به رتبه پایین آنها الزامی است. عدم وجود فضای رقابتی انگیزشی، قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری و وجود محدودیت های مختلف سازمانی و قانونی از عوامل مهم ناکارایی می باشند

    کلیدواژگان: سوپرماتریس حد، نرخ ناسازگاری ماتریس، خصوصی سازی، عناصر تصمیم، وابستگی متقابل
  • الهه حسنی، پروانه گلرد*، ناصر آزاد صفحات 23-50
    زمینه

    سازمان های آینده در برابر تغییر و تحول های آن است که خود را تبدیل به سازمان یادگیرنده کنند. یکی از راه های اساسی تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، به کارگیری مدیریت دانش در سازمان است، مدیریت دانش، با آسان سازی فرایند ایجاد و تسهیم دانش، توام با فراهم آوردن محیط های کاری مثبت و سیستم پاداشهای اثر بخش، یادگیری سازمانی را سرعت می بخشد و به سازمان کمک می کند که خود را با تغییرهای شتابزده امروزی منطبق سازد و همگام با تغییرها، با موفقیت به حیات خود ادامه دهد

    هدف

    هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی موانع همراستایی سازمان های یادگیرنده و مدیریت دانش در حوزه صنعت فولاد ایران می باشد.

    روش شناسی: 

    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی)، از نظر زمان، مقطعی و به لحاظ ژرفایی، پهنانگراست. در این تحقیق جامعه آماری شامل دو بخش است بخش کیفی شامل 16 نفر از اساتید دانشگاه و مدیران عالی رتبه صنعت فولاد ایران هستند که در حوزه سازمانهای یادگیرنده و مدیریت دانش در صنعت فولاد ایران دارای دانش و تجربه مرتبط هستند. این تعداد با استفاده از روش گلوله برفی و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انتخاب شده است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کمی، شامل کلیه افراد متخصص در حوزه مدیریت دانش و سازمانهای یادگیرنده و صاحب نظر در صنعت فولاد ایران می باشند که تعداد آنها در حدود 1200 نفر است. تعداد 291 نفر از آنها به روش نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار هایی نظیر پرسشنامه استفاده می گردد. بر این اساس در این پژوهش، از سوالات جمعیت شناختی و دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسشنامه اول شامل 42 سیوال می باشد که بعد از اینکه موانع شناسایی می شود سپس در پرسشنامه دوم موانع شناسایی شده را قرارداده و سپس رتبه بندی می نماییم. بخش کیفی بر اساس الگوی استراوس (سیستماتیک) نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی به روش گلوله برفی و با استفاده از مصاحبه های ساختارمند بوده که متن آنها در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری شد.سپس مفاهیم به دست آمده از نظریه پردازی داده بنیاد به کمک روش مدل سازی ساختاری تفسیری، تحلیل و مدل ساختاری پژوهش نیز تهیه گردید. در بخش کمی نیز، از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل مفهومی بدست آمده از بخش کیفی بوده که روایی و پایایی آن بررسی و با استفاده از نرم افزار Smart Pls تحلیل شده است.

     یافته ها: 

    نتایج پژوهش نشان داد که مدل همراستایی سازمان های یادگیرنده و مدیریت دانش در حوزه صنعت فولاد ایران شامل: شرایط علی (تقویت یادگیری از سوی رهبری سازمان، محیط یادگیری، ذخیره دانش)، بسترها (ارتقا جستارگری و تبادل نظر، اشتراک دانش، فرهنگ دانش، زیر ساخت دانش، بکارگیری دانش و فرآیند یادگیری)، عوامل مداخله گر (دیدگاه مالی به سنجش کارکنان، دیدگاه رشد و یادگیری به سنجش کارکنان، دیدگاه فرآیند داخلی سازمان به سنجش کارکنان، دیدگاه مشتری به سنجش کارکنان، استقرار سیستم ها برای دستیابی و تسهیم یادگیری و اجتماعی سازی تحت یک مفهوم انتزاعی)، راهبردها (ایجاد فرصت های یادگیری مستمر، توانمند سازی افراد به سوی چشم انداز یادگیری، یادگیری گروهی و ترغیب همکاران، درونی سازی دانش، بیرونی سازی دانش و خلق دانش)، پیامدها (همراستایی سازمان های یادگیرنده و مدیریت دانش) می باشد که طبق نظر خبرگان آن را می توان به عنوان الگویی مناسب برای همراستایی سازمان های یادگیرنده و مدیریت دانش در حوزه صنعت فولاد ایران معرفی نمود.

    نتیجه گیری

    خط اصلی داستان در تدوین الگوی سازمانهای یاد گیرنده و مدیریت دانش برای سنجش عملکرد کارکنان در صنعت فولاد ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد شامل شرایط علی، بسترها، عوامل مداخله گر، راهبردها، پیامدها می باشد

    کلیدواژگان: سازمان های یادگیرنده، مدیریت دانش، صنعت فولاد ایران
  • ابراهیم جواهری زاده*، محمدرضا فتحی صفحات 51-68
    زمینه و هدف

    هدف از این پژوهش، ارایه الگوی خط مشی گذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمان های سلامت و درمان است.

    روش

    رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل تم بوده است. 16 نفر از خبرگان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی انتخاب و در تحقیق مشارکت نمودند. داده های حاصل از مصاحبه ها، کدگذاری شده و نتایج توسط خبرگان اعتبار سنجی گردید

    یافته ها

    بر اساس یافته های تحقیق «خدا محوری، عبادت انگاری کار، اصالت انگیزه های غیر مادی، کل بودگی انسانی و سلامت محوری» به عنوان انگاره های بنیادین در «خدمتگزاری، تکلیف گرایی، بیمار محوری، مسیولیت پذیری، نظم و انضباط، سرعت در اریه خدمات، معنویت محوری، یادگیرندگی، خلاقیت و نوآوری، ایثارو سعه صدر» به عنوان قواعد و ارزش های فرهنگی «تجلی گری» داشته اند.

    نتیجه گیری

    الگو بدست آمده از این تحقیق، توجه مدیران را به تغییرات عمیق فرهنگی به جای تغییرات سطحی ساختاری جلب می کند. براساس تحقیقات، تغییراتی که در سیستم های سلامت در حال انجام است بیشتر معطوف به تغییرات ساختاری است تا تغییرات فرهنگی به نحوی که بیشتر بر روی فرایندها و رویه های سازمانی تمرکز کرده اند تا تجارب روان شناختی کارکنان از فرهنگ سازمانی.

    کلیدواژگان: خط مشی گذاری، مدل فرهنگ سازمانی مطلوب، سازمان های سلامت و درمان، تحلیل تم
  • شهرزاد کمال خانی، علیرضا عصاره*، مرتضی سمیعی زفرقندی صفحات 71-83
    زمینه

    هوشمند سازی مدارس نیاز بشر در قرن جدید است و توسعه دادن آن گره گشای اغلب مشکلات نظام آموزش و پرورش است. برخی شکاف ها در سازمان ناشی از کاستی های اجرای خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس در عصر جدید است.

    هدف

    این پژوهش با هدف شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران بود.

    روش شناسی پژوهش : 

    پژوهش حاضر از نوع کاربردی نیمه آزمایشی و در گروه تحقیقات کمی است جامعه آماری 60 نفر از دانش آموز دختر و پسر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه را دریافت نمودند. سپس به طور تصادفی ساده 4 مدرسه (دخترانه و پسرانه) انتخاب شد  که 30  نفر در کلاس های هوشمند و 30 نفر در کلاس های که به صورت سنتی تدریس می شد قرار گرفتند. گروه آزمایش در یک ماه جلسات 45 دقیقه ای مفید در کلاس های هوشمند آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه خود را دنبال می کردند.پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامه بر روی هر دو گروه اجرا گردید. برای سنجش پیشرفت تحصیلی میانگین دو نیمسال1398 و 1399 دانش اموزان مد نظر قرار گرفته است. برای سنجش یادگیری از  پرسشنامه  رحمانی (1389)  استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار spss نسخه 21 و از آزمون های تحلیل کواریانس استفاده شد.

    یافته ها

    طبق نتایج در خصوص فرضیه اصلی، شرکت در کلاس های مدارس هوشمند بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد و در خصوص فرضیه های فرعی نیز، شرکت در کلاس های مدارس هوشمند بر متغیرهای نگرش ها وادراکات،  اکتساب و درهم تنیدن دانش، استفاده معنا دار از دانش و عادت های ذهنی  تاثیردارد ومعناداری کمتر از 0.05 است ولی متغیر بسط و اصلاح بیشتر از درجه معناداری 0.050 است و برابر 0.0104 است و معنادار نیست و شرکت در کلاس های مدارس هوشمند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی استان تهران سال تحصیلی 1400-1399 تاثیر دارد زیرا درجه معناداری کمتر از 0.05 است.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان می دهد که شناسایی خط مشی های اثر بخش هوشمند سازی مدارس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت و معنا دار داشته است.

    کلیدواژگان: هوشمند سازی، مدارس، کیفیت یادگیری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان دوره ابتدایی
  • شیوا مهدیزاده اقدم، جهانگیر یدالهی فارسی*، نرگس ایمانی پور صفحات 85-100
    زمینه

    بسیاری از تصمیمات کارآفرینی به نتایج ارزیابی فرصت بستگی دارد. محدودیت های زمانی و منابع محدود نشان دهنده ضرورت ارزیابی فرصت ها برای موفقیت کارآفرینان می باشد. ارزیابی نادرست منجر به اتلاف وقت، انرژی و منابع می شود و احتمال شکست را افزایش می دهد.

    هدف

    این مقاله، با بررسی ادبیات پیشین، به بررسی موضوعات پژوهشی و مبانی نظری برای ارزیابی فرصت های کارآفرینان و نحوه پیگیری مفاهیم مختلف می پردازد.

    روش ها

    برای بهبود ساختار و محتوای این حوزه، ترکیبی از این مفاهیم به وسیله تحلیل هم استنادی و رویکرد کتابسنجی ارایه می گردد.

    یافته ها

    ایجاد بینش جدید در مورد ارزیابی فرصت های کارآفرینی و نحوه مطالعه آن ها و گسترش یافته های تحقیقات قبلی با مروری سیستماتیک، کمی و کل نگر. تجزیه و تحلیل کتابشناختی در این پژوهش، به عنوان مبنایی برای جهت گیری های تحقیقاتی آتی برای توسعه ادبیات ارزیابی فرصت های کارآفرینی و ایجاد یک برنامه تحقیقاتی در آینده برای ارتقای این زمینه می باشد.

    نتیجه گیری

    نتایج ما به دو بخش تقسیم می شود. در ابتدا، ما تجزیه و تحلیل آماری را بر روی مجموعه داده های کتاب سنجی ارایه می دهیم و تاثیر تجزیه و تحلیل و خوشه بندی هم استنادی را توضیح می دهیم. سپس، تعاریف مفهومی ارزیابی فرصت‏ها را بر اساس رویکرد آنها دسته بندی و مرور می‏کنیم.

    کلیدواژگان: فرصت های کارآفرینی، ارزیابی فرصت، تحلیل استنادی، تحلیل هم استنادی
  • صدیقه مهدوی نژاد، سعید یاری* صفحات 101-112
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر خط مشی گذاری استراتژی های کسب و کارهای فناوری محور در شرکتهای صادراتی انجام پذیرفت .
    روش
    پژوهش مذکور کاربردی و در زمینه مطالعات توسعه ای است. داده های گردآوری شده کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد می باشد. جامعه ی آماری پژوهش مدیران و متخصصان حوزه ی  صادرات در شرکت های دانش بنیان  بوده که از طریق نمونه گیری نظری با یازده نفر از آنان مصاحبه های عمیق نیمه ساختمند انجام شده است. سپس با استفاده از کدگذاری باز، مفاهیم و مقوله های استخراج شدند .
    یافته ها
    براساس فرایند نظریه داده بنیاد، طی مراحل کدگذاری 52 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شناسایی و دسته بندی شدند.  سپس ضمن شناسایی مقوله محوری، مقوله ها در درون مولفه های اساسی شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردهای و پیامدهای قرار گرفتند و مدل نهایی شکل گرفت.
    نتیجه گیری
    شرکت های دانش بنیان می توانند با استفاده از استراتژی های فناورانه در مدل کسب و کار، شناسایی بازارهای هدف جدید، استفاده از خلاقیت و دانش بروز و بهره گیری از تجربیات سایر کشورها، به روش های فناورانه در تولید محصولات جدید و گسترش صادرات این کالاها روی آورند.
    کلیدواژگان: استراتژی های کسب و کار فناوری محور، شرکت های دانش بنیان، شرکت های صادراتی
  • زیبا حسینی، علیرضا روستا*، فرزاد آسایش، نادر غریب نواز صفحات 113-130
    زمینه

    خط مشی بازاریابی مجموعه اصول و قواعد حوزه بازاریابی است که تصمیم گیری های سازمان را جهت دهی می کند. خط مشی ها از سوی مدیریت ارشد سازمان چارچوب بندی شده اند تا به صورت راهکاری برای تصمیم گیری عملیاتی عمل کنند.

    هدف

    در سالیان اخیر با پیدایش ویروس کرونا بسیاری از مردم فعالیت های جانبی خود را کاهش دادند شیوع سویه های جدید این ویروس با سرعت بالایی در حال فراگیر شدن است. از این رو با توجه به اهمیت این حوزه، پژوهش حاضر به ارایه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر پساکرونا پرداخته است.

    روش ها: 

    این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعه آماری این پژوهش به صورت روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 35 نفر از صاحب نظران و خبرگان انجام شده است وجامعه آماری کمی نیز ،کلیه متخصصین و فعالان در صنعت بازاریابی هستند. به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردید.

    یافته ها:

     در این پژوهش ابتدا داده های مورد نیاز به روش تحلیل اسنادی جمع آوری شدند. سپس به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردیده است.

    نتیجه گیری: 

    نتایج نهایی آزمون در قالب چهار حوزه، برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال، استفاده از شبکه های اجتماعی، عملکرد بازاریابی دیجیتال و درگیری و مشارکت مشتری صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: بازاریابی دیجیتال، صنعت خرده فروشی، پساکرونا
  • سمیرا نجفی استمال، سید شمس الدین حسینی*، عباس معمارنژاد، فرهاد غفاری صفحات 131-146
    زمینه

    نوسانات نرخ ارز و ا نحراف آن از مسیر تعادلی یکی از مهمترین متغیرهای اقتصاد کلان است که از جنبه های گوناگون بخش های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

    هدف

    این مطالعه  با هدف بررسی  اثر سیاست های ارزی در هنگام وجود کسری تجاری در شرایط بحران مالی (بحران سال 2008) بر شاخص کل بورس اوراق بهادار انجام شده است.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای با استفاده ار رویکرد ARDL  وVCEM  انجام شده است این مطالعه به بررسی  رابطه بین نرخ ارز (به عنوان یک سیاست کنترلی درجهت کاهش کسری حساب جاری با توجه به بحران سال 2008) و شاخص کل بورس اوراق بهادار ایران را بررسی می کند. برای کاهش اثر متغیر احتمالی حذف شده، نرخ بهره و ذخایر خارجی نیز در این تحلیل گنجانده شده است.  در این تحقیق از رهیافت خودبازگشتی با وقفه توزیعی[1] Pesaran, 2001))، به منظور بررسی رابطه بلند مدت بین متغیرها استفاده شده است.

    یافته ها

    از جمله اقدامات دولت ها در مواقع بروز بحران ها و کسری در تراز حساب جاری استفاده ازکنترل های ارزی است . تبین اثرات نرخ ارز با توجه به وابستگی صنایع بازار بورس اوراق بهادار به واردات مواد اولیه همچنین صادارت محصولات بر شاخص کل بورس اوراق بهادار برای سیاست گذارن و فعالان این حوزه بسیار حایز اهمیت است .

    نتیجه گیری

    نتایج حاکی از آن است که که بین نرخ ارز و قیمت سهام در دوره های بحرانی نسبت به دوره های آرام، از نظر ادغام در بلندمدت و علیت کوتاه مدت، سازگاری بیشتری مشاهده می شود. همچنین نتایج اجرای سیاست های ارزی، در جهت بهبود حساب جاری تایید بر منحنی J  دارد.

    کلیدواژگان: سیاستهای ارزی، کسری حساب جاری، شاخص کل بورس اوراق بهادار، بحران مالی، ARDL
  • پارمیس پاکروح، اسماعیل قادری*، محمود رحمانی صفحات 147-162
    زمینه

    برای مقابله با تغییرات مکرر جهان ناشی از جهانی شدن، مدیران شروع به جستجوی بهترین استراتژی ها برای اجرای موثر این محیط مختلط کردند اجرای سیاست های مدیریت تنوع پیشرو برای پایداری مدیریت منابع انسانی، که در افزایش عملکرد، انگیزه کارکنان، رضایت و همچنین تعهد کاری آنها نیز بسیار سازنده در نظر گرفته می شود.

    هدف

    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی مدیریت تنوع در سازمانهای دولتی ایران با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد می باشد.

    روش ها

    این پژوهش از حیث پارادایم های پژوهش، در گروه تفسیری بوده و جهت جمع آوری داده ها از تکنیک مصاحبه و روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. مصاحبه شوندگان این پژوهش را متخصصین و مدیران برجسته سازمان های دولتی تشکیل دادند. داده های پژوهش به روش کدگذاری باز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقولات مفهومی، اصلی و کلان استخراج و در نهایت الگوی مدیریت تنوع ارایه گردید، سپس کمی سازی و استفاده از معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart PLS مدل پارادایمی مورد تایید قرار گرفت.

    یافته ها

    با توجه به نتایج در زمینه عوامل علی به عنوان مثال برخورد کلیشه ای، اجرای قوانین، مهارت، اهداف سازمانی شناسایی گردیدند. همچنین خلاقیت و نوآوری، بلوغ سازمانی، آگاهی فرهنگی نشان دهنده شرایط زمینه ای مدیریت تنوع،  نگرش مدیر، پذیرش و مدیریت تفاوتها، درون سازمانی، امنیت شغلی نشان دهنده شرایط مداخله گر مدیریت تنوع، توانمندسازی، شیوه استخدام، نهادینه سازی عوامل مدیریت تنوع، بهبود کیفیت مدیریت نشان دهنده راهبردهای مدیریت تنوع و  عدالت سازمانی، رضایت شغلی، مدیریت تعارض سازمانی و نوآوری سازمانی به عنوان پیامدهای مدیریت تنوع شناسایی شده است.

    نتیجه گیری

    برای دستیابی به مدیریت تنوع موثر سازمان ها بایستی راهبردهای مناسب مدیریت تنوع شغلی مانند توانمندسازی، شیوه استخدام و نهادینه سازی عوامل مدیریت تنوع را با برنامه ریزی مناسب در سازمان پیاده سازی نمایند

    کلیدواژگان: مدیریت تنوع، سازمان های دولتی، گراندتئوری
  • علی ضمیری، مهناز ربیعی* صفحات 163-178
    زمینه

    مساله اصلی این مطالعه شناسایی تاثیر عوامل نااطمینانی اقتصادی بر عملکرد یا سود شرکت سهامی بیمه می باشد. یکی از اهداف مهمی که موسسات دنبال می کنند ایجاد کارایی بیشتر در تخصیص منابع است. لذا توجه به تاثیرات این بی اطمینانی ها و بطور کلی محیط اقتصاد کلان بر نظام مالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنانچه این نااطمینانی ها به انحراف در پرتفولیو و رفتار اعتباری موسسات  منجر شود می تواند آثار منفی بر کارایی نظام اقتصادی کشور برجای بگذارد.

    روش پژوهش:

     روش این مطالعه از نوع کمی- پیمایشی می باشد. جامعه اماری پژوهش مدیران و کارکنان شرکت بیمه می باشد که تعداد 415 نفر از انها بعنوان نمونه انتخاب و داده های مورد نیاز پژوهش در مدل مفهومی آورده شد. متغیر مستقل عوامل نااطمینانی اقتصادی می باشد که برای محاسبه آن از متغیرهای کلان اقتصادی شامل نرخ رشد اقتصادی، نرخ  تورم و نرخ بیکاری می باشد و متغیر وابسته عملکرد بیمه، با سه شاخص حاشیه سود، بازده دارایی ها و رضایت مشتریان سنجیده شد. در این تحقیق برای آزمون کردن فرضیات در قسمت آمار استنباطی از معادلات ساختاری به روش pls و sem استفاده شد که در حالت اول مبنای برازش بوت استرپ در نرم افزار smartpls3.2.8 و در حالت دوم روش mle یا ماکزیمم درست نمایی در نرم افزار AMOS26 می باشد. داده ها از سال 1394 الی 1397 برای متغیرهای کلان اقتصادی در نظر گرفته شده اند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که متغیرهای کلان اقتصادی (نرخ رشد، نرخ تورم، نرخ بیکاری) بر عملکرد صنعت بیمه تاثیر معنی داری دارند و همچنین متغیرهای غیر مالی(ثبات سیاسی، استقلال شرکت های بیمه از دولت) بر عملکرد صنعت بیمه تاثیر معنی داری دارند.

    نتایج

    صنعت بیمه یکی از شاخص های توسعه یافتگی و به عنوان یکی از عمده ترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده که فعالیت سایر نهادها را پشتیبانی می نماید. افزایش بی ثباتی نرخ ارز و سیاست های مالی و پولی اقتصادی غیر قابل کنترل باعث بر هم خوردن نظم موجود در بازار و ایجاد بحران های مالی می گردد. واکنش های بیرونی در این گونه از بحران های مالی شامل اختلال در جریان نقدی و  انباشت معوقات از سوی تسهیلات گیرندگان بانکی و شرکت های سهامی بیمه است. از آنجایی که عوامل کلان اقتصادی بر  سوددهی شرکت های بیمه تاثیر می گذارند، ایجاد یک فضای اقتصاد کلان مساعد می تواند در کاهش اثر شوک های موثر باشد و اصلاح ساختار شرکت های بیمه می تواند باعث کاهش آسیب پذیری و زیان این شرکت ها در مقابل نوسانات نرخ ارز و سایر متغیرهای کلان اقتصادی باشد.

    کلیدواژگان: عوامل نااطمینانی اقتصادی، عملکرد شرکت بیمه، نرخ ارز، تورم
  • حدیث عالی، اسدالله مهرآرا*، مهرداد متانی صفحات 179-198
    زمینه و هدف

    چابکی استراتژیک، نوع توسعه یافته ای از چابکی است که علاوه بر پاسخگویی سریع، توجه ویژه ای به جنبه استراتژیک و پیش بینی تغییرات محیطی قبل از وقوع دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد مدل توسعه چابکی استراتژیک سازمان بر مبنای اقدامات مدیریت منابع انسانی در شرکت گاز استان گلستان انجام گرفته است.

    روش

    پژوهش حاضر، از نظر روش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری در بخش کمی، کلیه کارکنان شرکت گاز استان گلستان به تعداد 846 نفر نمونه گیری پژوهش حاضر با توجه به جامعه آماری مورد نظر به صورت نمونه گیری خوشه ای نسبی چندمرحله ای با فرمول کوکران و به تعداد 264 نفر بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته های تحقیق نشان داد اضریب عاملی استاندارد متغیر برنامه ریزی منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار)، برابر با 52/0، مقدار t برابر با 455/5 بوده و مقدار P-Value کمتر از 05/0 است، نتیجه اینکه، از دیدگاه پاسخ گویان در تحقیق، برنامه ریزی منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار) موثر است. ضریب عاملی استاندارد متغیر توسعه منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار)، برابر با 69/0، مقدار t برابر با 296/5 بوده و مقدار P-Value کمتر از 05/0 است، نتیجه اینکه، از دیدگاه پاسخ گویان در تحقیق، توسعه منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار) موثر است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاکی از آن بوده که مدل دارای ابعادی چون: شرایط علی، شرایط زمینه ای ، شرایط مداخله ای ، راهبرد و پیامد (افزایش یکپارچگی، کسب مزیت رقابتی و ارتقاء عملکرد سازمان) بوده است.

    کلیدواژگان: چابکی، چابکی استراتژیک، منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی، شرکت گاز استان گلستان
  • صادق نورمحمدی، کیومرث احمدی*، عادل صلواتی صفحات 199-211
    زمینه
    از جمله نظریه های نوین مدیریت استفاده از نظام منتورینگ است. حاکم کردن نظام منتورینگ موجب بهبود عملکرد شغلی مدیران و ذیحسابان در وزارت امور اقتصادی ودارایی می گردد.
    هدف
    این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی طراحی و انجام شده است.
    روش
    در بخش کیفی به صورت آمیخته اکتشافی و از روش نمونه گیری گلوله برفی با 20 نفر از خبرگان مصاحبه انجام و به اشباع نظری رسید ،سپس با استفاده از روش تحلیل داده بنیاد مدل مفهومی تعیین شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل 150نفر و تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفته در محیط نرم افزار Smart PLS نسخه 3 انجام شده است. .مقادیر شاخص روایی محتوایی ،همگی بالاتر از 79/0 هستند.
    یافته ها
    با تحلیل متن مصاحبه ها، نکات کلیدی استخراج و کدگذاری شدند ،که در نهایت تعداد199 کد ثانویه، 67 مفهوم ،22 طبقه فرعی و 6 طبقه اصلی از فرآیند کدگذاری باز شکل گرفت و حاصل آزمون برای شاخص برازش مدل برابر با 323/0 است که نشان از مطلوبیت مناسب مدل پژوهش دارد.
    نتیجه گیری
    طبق نظر خبرگان مدل به دست آمده در این پژوهش را می توان به عنوان الگویی مناسب برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی معرفی نمود.
    کلیدواژگان: منتورینگ، معادلات ساختاری-تفسیری، جانشین پروری
|
  • Khadijeh Bahrami, Houshang Taghizadeh *, Mortaza Honarmand Azimi Pages 1-15
    Background

    Innovation capability refers to a complete set of characteristics of the organization that facilitates innovation strategies, and Food industries are one of the most important branches of national economy in every country.

    Objective

    this research, with purpose of determinating the affecting factors on the policy innovation capability of public and private companies in the field of food industry of Urmia is to identify and categorize the components by analytical approach. This research is an applied research.

    Methods

    The present research is descriptive-analytical in terms of data collection and field in terms of method. The statistical population of the research is 221 and Sample size with Cochran formula was 143 government and Private companies.The research instrument was a questionnaire whose its content validity and its reliability was coefficient.

    Findings

    The results of the sample fit test were based on the Bartlet index and the adequacy of the sample was 0.891, and the coefficient of aggregate extraction for all dimensions was more than 0.5 and the percentage of variance explained by the effective factors was 60.340%.

    Conclusion

    The factors influencing innovation capability accordingly is categorized into three components: production, process and administrative innovation.

    Keywords: Exploratory Factor Analysis, food industries, Production innovation, Process Innovation, Administration innovation
  • Ebrahim Keivan, Soleiman Iranzadeh * Pages 17-32
    Background and Aim

    Providing the underlying policy is to improve the performance of public administration. Privatization is a change in the balance between government and the market and in favor of the market. After the privatization of Iran Telecommunication Company, increasing the efficiency of units, including call centers, is of special importance for shareholders. The present study seeks to answer the basic question of how to identify the variables affecting the efficiency of call centers and bring inefficient centers to the limit of efficiency.

    Method

    By taking the opinion of experts and analyzing the data by the method of network analysis process, the variables are identified. By applying the raw data to the data envelopment analysis model, the efficiency and ranking of the centers in terms of returns on a constant and variable scale have been calculated and solutions to improve the performance of inefficient centers have been presented.

    Results

    Employee competence, employee satisfaction, customer satisfaction and management skills are the most effective variables in efficiency. The difference in the number of inefficient centers on a fixed and variable scale indicates the inefficiency of the scale and the waste of resources by the centers.

    Keywords: Limit Supermatrix, Group Judgment, Decision Elements, Matrix Incompatibility Rate, Interdependence
  • Elahe Hasani, Parvaneh Gelard *, Naser Azad Pages 23-50
    Background

    Future organizations are facing changes and transformations to become a learning organization. One of the basic ways to become a learning organization

    Objective

    The present study is applied in terms of purpose, descriptive survey information in terms of collection, cross-sectional in terms of time and profound in terms of depth. In this study, in order to collect information, tools such as questionnaires are used.

    Methodology

    The statistical population consists of all employees of the Iranian steel industry. Sampling in this study is simple random access. The sample size was 385 people. Accordingly, in this study, demographic questions and two researcher-made questionnaires have been used. The first questionnaire consists of 42 questions that after the obstacles are identified, then in the second questionnaire, the identified obstacles are placed and then we rank them.

    Findings

    According to the obtained results (structural and organizational barriers), the term "knowledge is stored as a daily procedure in a documented form such as work regulations, working methods and stored" is the most effective and (political barriers) means "the organization regularly exchanges information with networks. Experts exchange outside the organization. "They have the least impact on the alignment of learning organizations and knowledge management.

    Keywords: knowledge management, Educational Barriers, structural barriers, learning organizations
  • Ebrahim Javaheri Zadeh *, MohammadReza Fathi Pages 51-68
    Objective

    The purpose of this study is to provide a model of optimal organizational culture policy in health and treatment organizations.

    Method

    The 16 experts of Baqiyatallah University of Medical Sciences selected by Judicial sampling method  and participated in the research. The data from the interviews were coded and the results were validated by experts.

    Findings

    The main results of the research are the model of optimal organizational culture in health and treatment organizations. This model is based on three levels: "fundamental beliefs", " values" and "manifestations and artifacts". According to the findings, "God-centeredness, devotion to work, originality of immaterial motives, human totality and health-centeredness" as fundamental beliefs in "servant, conscientiousness, patient-centeredness, responsibility, discipline, speed in Service delivery, spirituality, learning, creativity and innovation, self-sacrifice and generosity have been "manifested" as cultural values. "Environmental health, enthusiastic body language, religious behaviors in the workplace, psychological support, professional behavior" as well as cultural "manifestations and artifacts" are the result of the process of "existentialization" of the underlying layers of culture.

    Results

    The model obtained from this research draws managers' attention to deep cultural changes instead of superficial structural changes. According to research, the changes that are taking place in health systems are more focused on structural changes than cultural changes in a way that focuses more on organizational processes and procedures than employees' psychological experiences of organizational culture.

    Keywords: policy making, Model of Desirable Organizational Culture, Health, Treatment Organizations, thematic analysis
  • Shahrzad Kamal Khani, Alireza Assareh *, Morteza Samiee Zafarghandi Pages 71-83
    Purpose

    This research aimed to identify the effective policies of smartening schools on the quality of learning and academic progress of elementary school students in Tehran province.Research

    methodology

    The research method was semi-experimental. The statistical population of 60 male and female students were selected by random sampling and received the questionnaire. Then, 4 schools (girls and boys) were selected randomly, 30 people were placed in smart classes and 30 people were placed in traditional classes. The experimental group was trained in useful 45-minute sessions in smart classrooms for a month, while the control group followed their daily schedule during this period and did not receive any educational intervention. After the implementation of the educational program, the questionnaire was again administered to both groups.

    Findings

    Data analysis using covariance analysis showed that participation in smart classes was significantly effective in improving the quality of students' learning.

    Conclusion

    The results show that the identification of effective school smartening policies has had a positive and significant impact on the quality of learning and academic progress of students.

    Keywords: intelligence, Schools, learning, academic achievement, elementary students
  • Shiva Mehdizadeh Aghdam, Jahangir Yadollahi Farsi *, Narges Imanipour Pages 85-100
    Background

    Many entrepreneurial decisions depend on opportunity evaluation, the cornerstone of entrepreneurship. Time constraints and limited resources indicate the need to evaluate opportunities for entrepreneurial success. Misdiagnosis leads to a waste of time, energy, and resources and increases the likelihood of failure.

    Objective

    By reviewing the previous literature, this article examines research topics and theoretical foundations to evaluate entrepreneurial opportunities and ways to pursue different concepts.

    Methods

    To improve the structure and content of this field, a variety of different concepts is provided by bibliometric analysis.

    Findings

    Creating new insights into evaluating entrepreneurial opportunities and how to study them and previous research findings with a systematic, quantitative and holistic review. Bibliographic analysis in this research is used for future research orientations for developing literature evaluating entrepreneurial opportunities and creating a future research program to promote this field.

    Conclusion

    Our results are in two parts. First, we present the statistical analysis of the bibliographic data set and explain the effect of co-citation analysis and clustering. Second, we categorize and review the conceptual definitions of opportunity evaluation based on their approach.

    Keywords: Entrepreneurship Opportunities, Opportunity evaluation, Citation analysis, document co-citation analysis
  • Sedigheh Mahdavinezhad, Saeid Yari * Pages 101-112
    Purpose
    The purpose of this research is to identify the factors influencing the policy formulation of technology-oriented business strategies in export companies.
    Method
    The collected data is qualitative and with the approach of foundational data theory. The statistical population of the research is managers and specialists in the field of export in knowledge-based companies, and semi-structured in-depth interviews were conducted with eleven of them through theoretical sampling. Then, using open coding, concepts and categories were extracted.
    Findings
    Based on the foundation's data theory process, 52 sub-categories and 5 main categories were identified and categorized during the coding process. Then, while identifying the central category, the categories were placed within the basic components of causal conditions, fields, interventionists, strategies and consequences, and the final model was formed.
    Conclusion
    Knowledge-based companies can use technological strategies in the business model, identify new target markets, use creativity and up-to-date knowledge, and take advantage of the experiences of other countries, to turn to technological methods in producing new products and expanding the export of these goods.
    Keywords: Technology-oriented business strategies, knowledge-based companies, export companies
  • Ziba Hosseini, Alireza Rousta *, Farzad Asayesh, Nader Gharibnavaz Pages 113-130
    Background

    Marketing policy is a set of principles and rules in the field of marketing that guide the decisions of the organization. Policies are framed by the organization's senior management to act as a solution for operational decision-making.

    Objective

    In recent years, with the advent of the corona virus, many people have reduced their side activities. The spread of new strains of the virus is spreading rapidly. Therefore, considering the importance of this field, the present study has presented a digital marketing model in the retail industry with an emphasis on post-corona.

    Methods

    The qualitative statistical population of the research has been done by available sampling method to 35 experts and the quantitative statistical population is all experts and activists in the marketing industry. In this study, the required data were first collected by documentary analysis method.

    Findings

    Then, in order to examine the views of experts, thinkers, managers and professors, the semi-structured interview method has been used and to reach the final model, the Delphi test has been used.

    Conclusion

    The final results of the test are in the form of four areas: digital marketing planning, use of social networks, digital marketing performance, and customer engagement and participation.

    Keywords: Digital Marketing, Retail Industry, Post, Corona
  • Samira Najafi Estamal, Seyed Shamseddin Hosseini *, Abbas Memarnejad, Farhad Ghaffari Pages 131-146
    Background

    Exchange rate fluctuations and its deviation from the equilibrium path is one of the most important macroeconomic variables that affects different sectors of the economy from various aspects.

    Objective

    This study was conducted with the aim of investigating the effect of foreign exchange policies during the existence of a trade deficit in the financial crisis (crisis of 2008) on the total index of the stock exchange.

    Method

    The present study was conducted using ARDL and VCEM approaches in terms of purpose, application and development. This study examines the relationship between exchange rates (as a control policy to reduce the current account deficit due to the 2008 crisis) and the overall index. Examines the Iranian Stock Exchange. To reduce the effect of the omitted potential variable, interest rates and external reserves are also included in this analysis. In this study, the self-return approach with distributive interrupt (Pesaran, 2001) has been used to investigate the long-run relationship between variables.       

    Findings

    Among the actions of governments in times of crises and deficits in the current account balance is the use of foreign exchange controls. Explaining the effects of the exchange rate due to the dependence of the stock market industries on the import of raw materials as well as the export of products on the overall index of the stock exchange is very important for policymakers and activists in this field.                                                                                                                                      

    Conclusion

    The results indicate that there is more compatibility between exchange rates and stock prices in critical periods than in quiet periods, in terms of integration in the long run and short-term causality. Also, the results of the implementation of foreign exchange policies, in order to improve the current account, confirm the J-curve.

    Keywords: foreign exchange policies, current account deficit, total stock market index, Financial Crisis, ARDL
  • Parmis Pakrooh, Esmail Ghaderi *, Mahmoud Rahmani Pages 147-162
    Background

    To counter the recurring global changes caused by globalization, managers began to search for the best strategies for the effective implementation of this mixed environment. Implementation of leading diversity management policies for sustainable human resource management Their work is also considered very constructive.

    Objective

    The aim of this study was to design a conceptual model of diversity management in Iranian government organizations using data foundation theorizing method.

    Methods

    In terms of research paradigms, this research is in the interpretive group and the interview technique and purposive sampling method have been used to collect data. The interviewees of this study were prominent experts and managers of government organizations. The research data were analyzed by open coding method and conceptual, main and macro categories were extracted and finally the diversity management model was presented, then quantification and use of structural equations were approved by Smart PLS software paradigm model.

    Findings

    According to the results in the field of causal factors such as stereotypes, law enforcement, skills, organizational goals were identified. Factors were also identified and determined in other areas.

    Conclusion

    According to the results, the conceptual model of diversity management in Iranian government organizations was identified in six areas.

    Keywords: Diversity Management, Government Organizations, Grand Theory
  • Ali Zamiri, Mahnaz Rabiee * Pages 163-178
    Background

    The main problem of this study is to identify the effect of economic uncertainty factors on the performance or profit of the insurance company. One of the important goals that institutions pursue is to create more efficiency in allocating resources. Therefore, paying attention to the effects of these uncertainties and the overall macroeconomic environment on the financial system is of particular importance. If these uncertainties lead to deviations in the portfolio and credit behavior of institutions, it can leave negative effects on the efficiency of the country's economic system.

    Research method

    The method of this study is quantitative-survey type. The statistical population of the research is managers and employees of the insurance company, of which 415 people were selected as a sample and the data required for the research was given in the conceptual model. The independent variable is the factors of economic uncertainty, for its calculation, macroeconomic variables include economic growth rate, inflation rate, and unemployment rate, and the dependent variable of insurance performance was measured with three indices: profit margin, asset return, and customer satisfaction. In this research, in order to test the hypotheses in the inferential statistics section, structural equations using pls and sem methods were used. be The data from 1394 to 1397 are considered for macroeconomic variables.

    Findings

    The results showed that macroeconomic variables (growth rate, inflation rate, unemployment rate) have a significant effect on the performance of the insurance industry, and non-financial variables (political stability, independence of insurance companies from the government) have a significant effect on the performance of the insurance industry. you have

    Results

    The insurance industry is one of the indicators of development and is considered as one of the most important economic institutions that supports the activities of other institutions. The increase in the instability of the exchange rate and the uncontrollable financial and economic monetary policies will disrupt the existing order in the market and create financial crises. External reactions in this type of financial crisis include disruption in cash flow and accumulation of arrears by bank and insurance joint-stock companies. Since macroeconomic factors affect the profitability of insurance companies, creating a favorable macroeconomic environment can be effective in reducing the effect of shocks, and reforming the structure of insurance companies can reduce the vulnerability and losses of these companies against fluctuations. exchange rate and other macroeconomic variables.

    Keywords: Economic Uncertainty Factors, Insurance Company Performance, exchange rate, Inflation
  • Hadis Aali, Acadollah Mehrara *, Mehrdad Matani Pages 179-198
    Background and Aim

    Strategic agility is an developed type of agility that, in addition to rapid response, pays special attention to the strategic aspect and predicts environmental changes before they occur. The present study aimed to investigate the dimensions of the strategic agility development model of the organization based on human resource management measures in Golestan Gas Company.

    Method

    The method of the present research is descriptive-survey method and applied in terms of purpose Statistical population in the quantitative section, all official employees of Golestan Province Gas Company with 846 people Sampling of the present study according to the statistical population, was in the form of multi-stage relative clusters with Cochran's formula and 264 people. Data were used through structural equation modeling (SEM) with a Structural Researcher Questionnaire.

    Results

    The research findings showed from the respondents' point of view in the research, the use of information is effective in explaining the causal conditions.

    Conclusion

    The results indicate that the strategic agility development model of the organization is based on human resource management measures with 16 dimensions in terms of causal conditions, background conditions, intervention conditions, strategy and consequences (increasing integration, acquisition). Competitive advantage and improve the performance of the organization

    Keywords: Agility, Strategic Agility, human resources, Human Resource Management
  • Sadegh Nourmohammadi, Kumars Ahmadi *, Adel Salavati Pages 199-211
    Background
    The rule of mentoring system will improve the job performance of managers and accountants in the Ministry of Economic Affairs and Finance.
    Objective
    This study was designed and conducted with the aim of identifying and prioritizing the factors affecting the establishment of the mentoring system in the Ministry of Economic Affairs and Finance.
    Method
    In the qualitative part, in an exploratory mix and by snowball sampling method, 20 experts were interviewed and reached theoretical saturation, then the conceptual model was determined using data analysis method. The statistical population in the quantitative part includes 150 people and the statistical analysis was performed in the environment of Smart PLS software version 3. Content validity index values ​​are all higher than 0.79.
    Results
    By analyzing the text of the interviews, key points were extracted and coded, which finally formed 199 secondary codes, 67 concepts, 22 sub-categories and 6 main categories of the open coding process and the test result for the model fit index of / 323 0.
    Conclusion
    According to experts, the model obtained in this study can be introduced as a suitable model for establishing a mentoring system in the Ministry of Economic Affairs and Finance.
    Keywords: Mentoring, structural-interpretive equations, substitution breeding