تاثیر محلول پاشی فولویک اسید و سالیسیلیک اسید بر برخی ویژگی های رشدی و فیزیولوژیکی و محتوای اسانس آویشن باغی (Thymus vulgaris L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف:

 این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اسیدسالیسیلیک و اسید فولویک بر تعدادی از شاخص های رشدی و محتوای اسانس در گیاه آویشن باغی در شرایط ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان دانشگاه تبریز انجام گرفت.

مواد و روش ها

این آزمایش به صورت فاکتوریل، در قالب طرح کاملا تصادفی اجرا شد. فاکتور اول و دوم به ترتیب شامل اسیدفولویک در غلظت های (0، 1، 5/1، 2 میلی گرم در لیتر) و اسیدسالیسیلیک در غلظت های (0، 10، 50 و 100 میکرومولار) بود. پس از انجام محلول پاشی و برداشت، وزن تر و خشک گیاه، رنگیزه های فتوسنتزی، غلظت فلاونویید کل، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و مقدار اسانس اندام هوایی اندازه گیری شد.

یافته ها

غلظت های مختلف اسید فولویک بر خصوصیات رشدی از جمله ارتفاع گیاه، وزن تر و خشک اندام هوایی و درصد ماده خشک و همچنین غلظت کلروفیل اثر معنی دار داشت. همچنین اسیدسالیسیلیک تاثیر افزایشی معنی داری بر وزن، فعالیت آنتی اکسیدانی کل، فلاونویید و محتوای اسانس داشت. در غلظت 1.5 میلی گرم در لیتر اسیدفولویک، بالاترین میزان ارتفاع و عملکرد تر و خشک گیاه و بالاترین غلظت کلروفیل b مشاهده شد. همچنین اثر متقابل اسیدسالیسیلیک و اسیدفولویک بر عملکرد تر و خشک گیاه نیز تاثیر معنی داری نشان داد. بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی کل و فلاونویید در غلظت 100 میکرومولار اسید سالیسیلیک به دست آمد. بیشترین محتوای اسانس، در غلظت 50 میکرومولار اسید سالیسیلیک به دست آمد.

نتیجه گیری

به منظور تولید بیشترین عملکرد گیاه، کاربرد غلظت 50 میکرومولار اسیدسالیسیلیک و اسیدفولویک با غلظت 1.5 میلی گرم بر لیترمناسب به نظر می رسد. همچنین برای دستیابی به بالاترین محتوای اسانس شاخساره و برگ، غلظت 50 میکرومولار اسیدسالیسیلیک پیشنهاد می شود

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!