مدیریت و ارزیابی تاثیر اطلاعات الکترونیکی شخصی بر دانش و مهارت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 مدیریت اطلاعات شخصی یکی از مهم ترین موضوعات در برآورد بازیابی اطلاعات در یک سازمان و در میان اشخاص می باشد. هدف این پژوهش تعیین میزان به کارگیری مدیریت اطلاعات شخصی و فعالیت های 7 گانه آن است.در این پژوهش با فعالیت های مدیریت اطلاعات شخصی میزان دانش و مهارت وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی شناسایی شد و تغییرات آن به لحاظ سن و مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل مورد بررسی قرار گرفت. هدف از انجام این پژوهش بررسی فعالیت های مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و بررسی سنجش میزان دانش و مهارت دانشجویان است.

روش ها

بررسی این پژوهش بر فعالیت های مدیریت اطلاعات شخصی (7 فعالیت مدل جونز joens) انجام شده است و در مطالعه حاضر یک بررسی و مقایسه بین هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی و دو سنجه دانش و مهارت ارایه شده است. پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. براساس هدف در زمره تحقیقات کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها و ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی محسوب می شود. جامعه آماری  شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 98- 1397 است. برای تعیین جامعه آماری از روش نمونه گیری استفاده شد. با تعیین تعداد کل دانشجویان (1300 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی- مورگان (korjse morgana)، تعداد تقریبی نمونه 297 نفر تعیین شد. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه مجاور (1392) انجام شد و به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن  (spearman& person)و نرم افزار آماری اس پی اس اس 22  (spss) استفاده شد.

یافته ها

یافته های توصیفی حاصل از پژوهش نشان داد میانگین های دانش، مهارت و مجموع هفت فعالیت دانشجویان به ترتیب برابر با 22/1، 05/2 ، 50/2 و در سطح نا مطلوب و نسبتا نا مطلوب است. از میان این عوامل «مدیریت اطلاعات شخصی» در بین دانشکده های مختلف و مقطع تحصیلی با توجه به سطح معناداری 05/0رابطه معنا داری وجود دارد و میان دانشجویان با بازه های سنی مختلف رابطه معنا داری وجود دارد.  در این پژوهش بررسی شد که 7 فعالیت درنهایت موجب ارتقای عملکرد اشخاص در مدیریت صحیح منابع اطلاعات و گزینش اطلاعات موردنیازشان می شود. میانگین مدیریت اطلاعات شخصی در کل50/2 نشانگر حد نسبتا نامطلوب 7 فعالیت است و مقایسه 7 فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی بادانش و مهارت آنان نشان می دهد باوجوداینکه دانشجویان دانش و مهارت بالایی نسبت به مدیریت اطلاعات شخصی بیان کردند سطح فعالیت های آن ها در حد رو به پایینی است. فعالیت تدبیر و مفهوم سازی اطلاعات در سطح نسبتا مطلوب ارزشیابی و ارزش گذاری با 43/2 و امنیت و مدیریت جریان اطلاعات با 36/2 در سطح نسبتا نامطلوب است. همچنین فعالیت نگهداشت 40/2 و فعالیت سازماندهی اطلاعات با 75/2 در حد نسبتا نامطلوب صورت می گیرد. ذخیره سازی با میانگین3 نیز در حد نسبتا مطلوب است.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان می دهند که وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز براساس دانش و مهارت دانشجویان تاثیر مثبت و معنادار دارد. با توجه به تغییرات ایجادشده در مدیریت فعالیت های اطلاعات شخصی می توان گفت تفاوت مقدار و میزان ایجادشده در متغیرهای مدیریت اطلاعات شخصی را می توان مشاهده کرد. از طرفی در این پژوهش بررسی شد که با تغییر مدیریت اطلاعات شخصی میزان رضایتمندی و عدم رضایتمندی دانشجویان و متغیرهایPIM  و گویه های آن تغییر کرده و همچنین با کاربرد مدیریت اطلاعات شخصی (personal information management)، هدر رفت اطلاعات، سرریز حجم اطلاعات و وجود اطلاعات نامناسب، کاهش می یابد که دلیل این امر این است که با تغییر مدیریت اطلاعات شخصی میزان سرعت در اجرای امور اطلاعاتی دانشجویان تغییر  کرده و ارتقای  سطح علمی و اطلاعاتی و درنهایت دانش مفید سودمندتری را موجب می شود. در نتیجه فرصتی جهت برنامه ریزی هدفمند جهت قشر در حال تحصیل دانشجو فراهم کرد. رابطه اطلاعاتی بین دانشجویان در میان جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دچار مشکل است و نشان دهنده نقاط ضعف و چالش هایی است که عمدتا  می تواند نشانگر وجود ارتباطات ضعیف میان دانشجویان باشد. میزان به کارگیری مدیریت اطلاعات شخصی توسط دانشجویان با وضعیت مطلوب فاصله دارد. دلایل اصلی این امر می تواند شامل نداشتن وقت کافی، فشارهای کاری و نبود آشنایی کافی با فعالیت های موردنیاز برای مدیریت اطلاعات شخصی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!