یافته های سی تی اسکن مغزی در بیماران بستری به علت مننژیت در مرکز کودکان تبریز بین سال های 93 تا 97 و ارتباط آن با پیش آگهی بیماران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

مننژیت کودکان با عوارض و مرگ‌ومیر بسیاری همراه بوده و بنابراین توسعه روش‌های مطمین و در دسترس برای پیش‌بینی این عوارض و انجام اقدامات زودرس جهت جلوگیری از پیشرفت عوارض و نیز درمان آن‌ها بسیار ارزشمند است. هدف از مطالعه حاضر بررسی یافته‌های سی‌تی‌اسکن در بیماران مبتلا به مننژیت و ارتباط آن با پیش‌آگهی بیماری در مرکز پزشکی کودکان تبریز بود.

روش‌ کار

در مطالعه تحلیلی-مقطعی حاضر، پرونده 100 بیمار مبتلا به مننژیت (با اولویت مننژیت باکتریال) بین سال‌های 93 تا 97 در بیمارستان کودکان بررسی شد. نتایج سی‌تی‌‌اسکن و عوارض بیماری ثبت شده و با استفاده از نرم‌افزارهای آماری تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها

علایم شایع شناسایی شده در بیماران مورد مطالعه به ترتیب شامل تب (88 درصد)، تهوع و استفراغ (36 درصد)، سردرد (27 درصد) و تشنج (25 درصد) بود. همچنین نتایج تفاسیر سی‌تی‌اسکن شامل افیوژن مغزی (16 درصد)، هیدروسفالی (7 درصد)، ادم منتشر مغزی (7 درصد) و آتروفی مغزی (4 درصد) بود. بررسی های آماری نشان داد که میان عوارض مننژیت (اختلال یادگیری، صرع و اختلال شنوایی) و نتایج حاصل از تفسیر سی‌تی‌اسکن (افیوژن مغزی ادم منتشر مغزی و هیدروسفالی) ارتباط آماری معنی‌داری وجود دارد.

نتیجه‌گیری

بررسی نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که سی‌تی‌اسکن می‌تواند در کودکان مبتلا به مننژیت به عنوان روش تشخیصی زودهنگام و پیش‌آگهی استفاده شود.

پیامدهای عملی

مننژیت با عوارض و مرگ‌ومیر بسیاری همراه بوده و عدم وجود روش‌های تشخیصی و پیش‌آگهی دقیق از چالش‌های مهم در این زمینه است. شناسایی و معرفی روش‌های دقیق و ارزان برای پیش‌بینی این عوارض و انجام اقدامات زودرس جهت جلوگیری از پیشرفت عوارض و درمان بسیار سودمند است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سی‌تی‌ اسکن می‌تواند در کودکان مبتلا به مننژیت به عنوان روش تشخیصی زودهنگام و پیش‌آگهی استفاده شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
416 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!