شناسایی دلایل و چگونگی ارتباط دربار صفوی با نظام تولید قالی (با تاکید بر زمینه های ارتباط هنرمندان عرصه کتاب آرایی و تولید منسوجات با طراحی قالی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حکومت صفویه را می توان بنیانگذار دولت به معنی اجتماعی آن دانست که به واسطه آن در سایه یک ساختار اداری نسبتا متمرکز، موسسات و مناصب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی ای به فعالیت مشغول بودند که تا قبل از آن جایگاه رسمی ای در حکومتها و دربارها نداشتند. همچنین در این دوره با سیاست گذاریهای فرهنگی مناسب و امنیت نسبی شهرها و روستاها، زمینه های لازم برای شکوفایی و رونق بسیاری از هنرها و فنون فراهم آمد و قالی یکی از شاخص ترین این هنرها بود. هدف اصلی در این مقاله واکاوی جنبه های مختلف اهمیت قالی برای دربار صفوی و به تبع آن شناسایی انواع مختلف ارتباط حکومت مرکزی با تولید این محصول است. رویکرد پژوهش تاریخی و روش تحقیق توصیفی تحلیلی می باشد. برای نیل به اهداف پژوهش، ضمن استناد به منابع تاریخی و پژوهشی معتبر، نمونه قالی های آن دوره نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. در روند انجام این پژوهش، اهمیت فعالیت پیشه های مرتبط با تولید و عرضه قالی در دوره صفوی و دلایل نظارت حکومت بر آنها از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نقش مستقیم و غیر مستقیم مناصبی همچون باشی , مشرف در این فرایند روشن گردید. همچنین با بررسی و تحلیل نمونه قالی های تولید شده در آن دوران، و نیز واکاوی اسناد و مدارک بر جای مانده، می توان وجود روابطی حرفه ای میان هنرمندان فعال در عرصه کتابت و طراحی منسوجات با جامعه تولید کننده قالیهای درباری را بازسازی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!