مطالعه تطبیقی قالیچه محرابی اثر زاره پنیامین و قالیچه محرابی محفوظ در موزه توپقاپی با توجه به گفتمان رایج در قرن16ه.ق و 19م در ایران و ترکیه
در کشور ترکیه، شهر هرکه در اواخر قرن 19 میلادی قالیچه هایی موسوم به محرابی رواج می یابند که ملهم از قالیچه های دوره صفوی موجود در موزه توپقاپی هستند. در هرکه این قالیچه ها در کارگاه های سلطنتی با تغییراتی در متن کلامی و دیداری در مقیاس وسیع تکثیر می یابد. از جمله قالیچه هایی که به نظر می رسد از نظر شکل ظاهری تاثیر بسیاری بر قالیچه های این دوره گذاشته، قالیچه ای است از دوره صفوی، که در موزه توپقاپی نگهداری می شود. این قالیچه با تغییرات مختصری در متن دیداری و کلامی در هرکه بسیار بازتولید می شود. نمونه ای از این بازتولید قالیچه ای است که «زاره پنیامین» طراحی کرده است. در متن کلامی قالیچه ی «زاره»، کلام فارسی جایگاه ویژه ای دارد و همچنین قالیچه ی موجود دارای امضای هنرمند است؛ در حالی که متن کلامی قالیچه دوره صفوی به عربی و فاقد امضاست. از آنجا که این قالیچه ها در دو فرهنگ و زمان متفاوت بافته شده اند حال سوال این است: گفتمان غالب در جامعه چه نقشی در تغییرات نشانه های کلامی و دیداری قالیچه بازتولید شده از قالیچه محفوظ در موزه توپقاپی داشته است؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب به روش توصیفی-تطبیقی، قالیچه های مذکور در هر دو دوره با یکدیگر تطبیق داده شده و گفتمان غالب در هر دو دوره بررسی شد. از مقایسه موجود این نتیجه حاصل گشت که قالیچه دوره صفوی بیانگر اندیشه عارفانه آن دوران است؛ در حالیکه اعمال تغییرات جزیی در قالیچه و بازتولید آن توسط زاره، به قالیچه نه به عنوان دستبافته ای جهت سلوک و عبادت، بلکه به عنوان کالایی برای بیان اندیشه های اومانیستی، ملی گرایی و بازنمایی دوران طلایی امپراتوری عثمانی توجه شده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.