بررسی ارتباط سطوح مختلف شاخص میزان شکستگی DNA (DFI) بر نتایج آنالیز اسپرم قبل و بعد از عمل واریکوسلکتومی در بیماران نابارور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات نشان داده اند که آنالیز اسپرم رایج، وضعیت باروری را به صورت کامل مشخص نمی کند. 15% مردان نابارور، بررسی بالینی و آزمایشگاهی طبیعی دارند. شاخص تکه تکه شدن DNA (DFI) میزان آسیب به DNA را مشخص می کند. 20% مردانی که علت ناباروری با علت نامشخص دارند، سطح DFI نسبت به حالت طبیعی، بالاتر می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کارایی بالینی DFI به عنوان یک نشانگر پیش بینی کننده نتایج عمل واریکوسل انجام شد.

روش کار:

 این مطالعه مشاهده ای طولی در سال 1400-1399 بر روی 60 نفر از بیمارانی که به دلیل ناباروری در بیمارستان امام رضا (ع) شهر مشهد تحت عمل واریکوسل قرار گرفته بودند، انجام شد. بیماران بر اساس سطح DFI (کمتر از 15%، 30-15% و بیشتر از 30%) به ترتیب به سه گروه با باروری عالی، متوسط و ضعیف تقسیم شدند، سپس آنالیز منی قبل و بعد از عمل انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 24) و آزمون های تی جفتی، ویلکاکسون و آنالیز واریانس انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین DFI در گروه های باروری عالی 92/2±83/10، متوسط 05/6±10/21 و ضعیف 73/10±56/46 بود. آنالیز اسپرم بیماران با باروری متوسط و ضعیف در هر سه حیطه تعداد، تحرک و شکل به شکل معنی داری بهبود یافت. به طور متوسط تعداد 91/16±92/8 میلیون در سی سی، تحرک 73/19±93/13 درصد و شکل اسپرم ها 57/3±17/3 درصد پس از عمل، بهبود یافت.

نتیجه گیری

هرچقدر میزان DFI قبل از عمل بیشتر باشد، عمل واریکوسل باعث بهبود بیشتری در فاکتورهای آنالیز اسپرم می گردد. در واقع می توان این گونه برداشت کرد که DFI می تواند اثر پیشگویی کننده بر نتایج عمل واریکوسل داشته باشد. به عبارتی، مقادیر بالای DFI می تواند به صورت بالقوه، یک اندیکاسیون عمل واریکوسل قلمداد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2533047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!