سندرم درد شانه پس از اعمال جراحی لاپاراسکوپی زنان: مکانیسم و روش های پیشگیری: مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درک بهتر مکانیسم و/یا پاتوفیزیولوژی سندرم درد شانه پس از اعمال جراحی لاپاراسکوپیک زنان منجر به افزایش تعداد کارآزمایی های بالینی جهت پیشگیری از این عارضه می شود؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تعریف، مکانیسم و روش های پیشگیری از سندرم درد شانه پس از جراحی های لاپاراسکوپیک زنان انجام شد.

روش کار: 

در این مطالعه مروری روایتی، جهت یافتن مقالات مرتبط با سندرم درد شانه پس از اعمال جراحی لاپاراسکوپیک زنان، مطالعات منتشر شده از سال 2000 به بعد شامل مطالعات کارآزمایی بالینی، مشاهده ای، توصیفی و همبستگی در پایگاه های الکترونیکی PubMed، Scopus، EMBASE، PEDro، Google Scholar، CINAHL، SID و Magiran با کلیدواژه های سندرم درد شانه، درد شانه، جراحی، لاپاراسکوپی، زنان، جراحی، پس از جراحی و لاپاراسکوپی زنان مورد جستجو قرار گرفتند.

یافته ها

مکانیسم های اصلی جستجو شده شامل: مکانیسم درد، درد ناشی از برش زخم جراحی، علل سندرم درد شانه پس از اعمال جراحی لاپاراسکوپیک حیطه زنان، استفاده از یک گاز دمنده جایگزین برای کاهش سندرم درد شانه، استفاده از پنوموپریتونوم با فشار کم در کاهش سندرم درد شانه، لاپاراسکوپی بدون گاز و دفع فعال گاز برای کاهش سندرم درد شانه، استفاده از CO2 گرم شده یا گرم و مرطوب شده در کاهش سندرم درد شانه، استفاده از بی حسی داخل صفاقی زیر دیافراگماتیک یا بی حسی داخل صفاقی موضعی در کاهش درد نوک شانه و استفاده از مانور ریکورتمان ریوی در کاهش سندرم درد شانه بودند.

نتیجه گیری

سندرم درد شانه در جراحی های لاپاراسکوپیک زنان می تواند با اقدامات پیشگیرانه همچون استفاده از گاز مرطوب و گرم، تجویز داخل صفاقی ضددردهای موضعی و مانور ریکورتمان ریوی به حداقل برسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2533055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!