بقای نادر یک گاو دو رگه نژاد جرسی پس از شوک الکتریکی فشار قوی: یک نمایه کامل از پایش مراقبت های ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

برق گرفتگی اتفاقی در حیوانات، شایع تر و مرگ حیوان بیشتر به دلیل شوک و ایست قلبی است. زنده ماندن حیوانات یا انسان در صورتی امکان پذیر است که قربانیان حمایت پزشکی فوری دریافت کنند.

توصیف بیمار: 

یک تلیسه دو رگه نژاد جرسی 3 ساله با سابقه برق گرفتگی تصادفی به وسیله شکسته شدن خط انتقال برق فشار بالا در هنگام چرا در مزارع شالیزار، به کلینیک ارجاع پزشکی اورژانس و مراقبت های ویژه دانشکده دامپزشکی و پژوهشکده تحقیقاتی اوراتانادو ارایه شد. حیوان کسل و افسرده، قرمز تیره و برخی از نواحی در قسمت پشتی و اندام ها ظاهری ذغالی داشت. حیوان به دلیل سوختگی ناشی از برق گرفتگی در راه رفتن مشکل داشت و به محیط اطراف واکنش ضعیفی نشان می داد. معاینه بالینی، دمای کمتر از حد نرمال، پلی پنه، رنگ پریدگی غشاهای مخاطی، آتونی شکمبه و آریتمی در سمع را نشان داد.

یافته ها/درمان و نتیجه درمان:

 در آزمایش خون در نقطه مراقبت (PoC)، لکوسیتوز، نوتروفیلی و میکروسیتوز مشاهده شد. تجزیه و تحلیل الکترولیت ها در PoC، هیپوکلسمی (کلسیم یونیزه 89/0 میلی مول در لیتر)، هیپوکلرمی خفیف و هیپوکالمی شدید (81/2 میلی مول در لیتر) را نشان داد. آزمایش های بیوشیمیایی در PoC، نشان دهنده هایپوگلایسمی بود (41 میلی گرم در دسی لیتر). بررسی سطوح سرمی تروپونین در PoC، نشان دهنده آسیب قلبی بود (33/0 نانو گرم در دسی لیتر). افزایش آسپارتات آمینوترانسفراز (U/L1794)، CK-MB (U/L 699) و LDH (U/L 7/6) نیز افزایش داشتند. در آزمایش ادرار در PoC، پروتیینوری، میوگلوبینوری و گلوکوزوری مشاهده شد. بهبود بالینی مشهود، بهبود زخم و بهبود فعالیت های حیوان مشاهده شد.

نتیجه گیری

جراحت برق گرفتگی با ولتاژ بالا یک نوع جدی از حوادث با خطر بالقوه آسیب چند عضو و مرگ است. تشخیص زود هنگام برق گرفتگی و مدیریت فوری، امید به بهبود کامل را افزایش می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
385 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!