تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با امنیت و احساس امنیت زنان سرپرست خانوار در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه آمار بالای طلاق، اعتیاد، فوت بالای همسران در میان زنان سالمند، افزایش نرخ تجرد دختران، ازکارافتادگی همسر و غیره، منجر به افزایش آمار زنان سرپرست خانوار گردیده و وجوه و ابعاد آسیب زای این خانوارها همچون کاهش امنیت و احساس امنیت اجتماعی را عیان تر نموده است. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با امنیت و احساس امنیت زنان سرپرست خانوار در شهر تهران است.

روش

این تحقیق به روش میدانی و با تکیه بر چشم انداز پیمایشی به تحقیق و مبتنی بر رویکردی توصیفی- همبستگی با هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه زنان سرپرست خانوار شهر تهران در مناطق 22 گانه بوده که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی بودند (18509 نفر) که از این تعداد 721 نفر به حجم نمونه راه یافتند. به منظور نمونه گیری، از روش طبقه ای متناسب با حجم استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای توصیف و تحلیل داده ها نسخه 22 نرم افزار SPSS بود.

یافته ها:

 میانگین امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار برابر 98/109 با انحراف معیار 61/13 بوده که با توجه به حد متوسط این شاخص امنیت اجتماعی آنها در حد متوسط بوده و احساس امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهر تهران نیز در حد متوسط ارزیابی شد (میانگین=59/109). سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان سرپرست خانوار، منجر به افزایش میزان امنیت و احساس امنیت اجتماعی آنها گردیده که در این بین، میزان اثرپذیری احساس امنیت اجتماعی بالاتر ارزیابی می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
687 تا 718
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!