مکان یابی محل تخلیه و مراکز تسهیلاتی دفع پسماندهای عمرانی و ساختمانی با استفاده از GIS و FVIKOR (مطالعه موردی : شهر کرج)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انتخاب مکان مناسب جهت تخلیه و دفن پسماندها، یکی از مسایل حساس تصمیم گیری است،که نیازمند یک ارزیابی جامع می باشد. با توجه به حجم بالای تولید پسماندهای عمرانی و ساختمانی و همچنین میزان بالای این پسماندها نسبت به کل پسماندهای تولیدی، تعیین محلهای مناسب جهت دفن این نوع از پسماندها را به صورت مجزا، ضروری می سازد. بنابراین این پژوهش متدولوژی خود را با این هدف ارایه نموده است.

روش بررسی

ارزیابی مکانها در این پژوهش سه مرحله ای است. در مرحله اول، پس از تعیین معیارهای موثر و تعیین وزن آنها توسط روش بردارویژه و به صورت سلسله مراتبی، مناطق مورد مطالعه با 28 معیار با سیستم اطلاعات جغرافیایی ([1]GIS) به صورت فازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله دوم، مناطق معرفی شده توسط GIS، با هفت معیار دیگر با روش FVIKOR[2] رتبه بندی شدند. در مرحله سوم رتبه بندی نهایی مکانها با 2 معیار«امتیازهای بدست آمده از GIS» و«امتیازهای بدست آمده از روش  «FVIKOR انجام پذیرفت.

یافته ها: 

وزن نهایی معیارهای ارزیابی با روش های GIS و FVIKOR به ترتیب 84/0 و 14/0 گردید و طی سه مرحله 21 مکان رتبه بندی شدند.

نتیجه گیری

رویکرد مورد استفاده در این پژوهش استفاده از (GIS) و منطق فازی، لحاظ نمودن وزن و اهمیت نسبی هر معیار و استفاده از یک روش مناسب برای رتبه بندی، موجب بالا رفتن دقت و اطمینان ارزیابی شده است و همچنین قدرت مانور بیشتر در برنامه ریزی و تصمیم گیری برای مدیران شهری را فراهم می سازد و بدین جهت برای مکان یابی در حوزه های دیگر به خصوص مکان یابی تسهیلات نامطلوب قابل استفاده است. 

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!