الگوی همکاری های بین الملل با رویکرد مبارزه با مواد مخدر و روان گردان های نوظهور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقابله و مبارزه هدفمند با مواد مخدر و روان گردان های نوظهور در عرصه بین الملل، نیاز دارد تا متناسب با ماهیت اقدامات مجرمانه، راهبردهای تهاجمی و پیشگیرانه لازم اتخاذ گردد، ازاین رو تحقیق حاضر باهدف ارایه الگوی همکاری های بین الملل با رویکرد مبارزه با مواد مخدر و روان گردان های نوظهور انجام شد.

روش

این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد صورت گرفته است. مشارکت کنندگان پژوهش شامل خبرگان (وابستگان نظامی ج.ا.ایران در کشورهای منطقه و بین الملل، وزارت امور خارجه، وزارت کشور (امور بین الملل)، امور منطقه ای و بین الملل پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، پلیس بین الملل و پلیس امنیت ناجا و افسران مواد مخدر ناجا در کشورهای همسایه تا زمان رسیدن به اشباع نظری) و به تعداد 12 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان مشارکت کنندگان تحقیق انتخاب شدند. به جهت تحلیل داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA استفاده شد.

یافته ها

یافته های حاصل از تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان داد، در فرایند همکاری های بین الملل با رویکرد مبارزه با مواد مخدر و روان گردان های نوظهور بایستی تعداد 3 بعد، 7 مولفه و 21 شاخص مدنظر باشد.

نتیجه ‏گیری: 

نتایج نشان داد ابعاد موثر در همکاری های بین الملل با رویکرد مبارزه با مواد مخدر و روان گردان های نوظهور، می توانند در قالب سه بعد 1-  همکاری های منطقه ای و بین المللی دو یا چند جانبه، 2- تعامل و همکاری در خصوص اجرایی نمودن ماده 43 قانون مبارزه با مواد مخدر ج.ا.ایران در حوزه محموله های تحت کنترل و 3- تبادل اطلاعات محموله های مواد مخدر و روان گردان های نوظهور مطرح شوند. خروجی تحقیق حاضر منجر به ترسیم الگوی همکاری های بین الملل با رویکرد مبارزه با مواد مخدر و روان گردان های نوظهور گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!