تبیین نظام مند تهدیدات ژئوپلیتیکی ج.ا.ایران در منطقه غرب آسیا در گام دوم انقلاب اسلامی ایران (با ارائه الگو بر اساس مدل استراوس-کوربین)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تهدیدات ژیوپلیتیکی نوعی از تهدیدات هستند که بر اساس مولفه ها و واقعیت های ژیوپلیتیکی موجود، امنیت و منافع ملی کشورها مورد تهدید قرار می گیرند. در این میان، ج.ا.ایران با توجه به هویت و ژیوپلیتیک خاص خود، در گام اول انقلاب اسلامی در موارد متعددی مورد تهدید و حتی تجاوز قرار گرفته است؛ اما در نهایت علی رغم فراز و نشیب های سیاسی، اقتصادی و نظامی-امنیتی توانسته تهدیدات شکل گرفته را دفع و حتی برخی از آنها را به فرصت تبدیل نماید و در راستای شکل دهی به نظم ژیوپلیتیک منطقه ای مورد نظر خود گام های موثری بردارد. اما اینک در شروع گام دوم انقلاب اسلامی، پا به پای پیشرفت ها و موفقیت های به دست آمده در عرصه های داخلی و بین المللی، دشمنی دشمنان هویتی و قدرتی نمایان تر، عرصه های تهدید گسترده تر و افق رویارویی روشن تر شده است. وضعیت و شرایط کنونی و چشم انداز پیش رو در گام دوم انقلاب اسلامی، ضرورت شناخت تهدیدات ژیوپلیتیکی منطقه ای بر ضد ج.ا.ایران را دو چندان نموده است. از این رو، در این پژوهش با روش تجزیه و تحلیل کیفی روند تحولات نظم ژیوپلیتیک منطقه جنوب غرب آسیا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و در ادامه، بر اساس روش GT مقوله های اصلی متن استخراج، تهدیدات موجود و در حال شکل گیری بر علیه موجودیت ج.ا.ایران و وجود انقلاب اسلامی، تبیین و بر اساس مدل نظام مند استراوس-کوربین، راهبرد های موثر برای مقابله با تهدیدات ژیوپلیتیکی ارایه گردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!