طراحی مدل توسعه آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت های منطقه ای: مطالعه موردی صنایع پوشاک استان کردستان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صنعت پوشاک به دلیل جایگاه خاص آن، اهمیتش برای مردم و این که پوشاک یکی از نیازهای اساسی انسان است، توان تاثیرگذاری بالایی بر نرخ رشد، اشتغال و تولید دارد. توجه به توسعه این صنعت و افزایش سطح آموزش های مرتبط در این زمینه می تواند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و محیطی تاثیرگذار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین یک الگوی بومی توسعه آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت منطقه ای در زمینه صنایع پوشاک در استان کردستان بود. رویکرد    به کار رفته کیفی با روش نظریه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش خبرگان و مطلعین حوزه صنعت پوشاک متشکل از مربیان بخش های دولتی و خصوصی آموزش های فنی حرفه ای، مدرسان دانشگاهی و فعالان بخش صنف پوشاک بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و ملاکی تعداد 22 نفر برای انجام مصاحبه نیمه ساختارمند به مشارکت در پژوهش دعوت شدند. داده های برگرفته از متن گفتارهای مصاحبه ها باکدگذاری نظری سه مرحله ای تحلیل شدند و مولفه های مرتبط با الگوی نظریه     داده بنیاد یعنی زمینه ها، فرایند، راهبردها، عوامل مداخله گر و پیامدها احصا گردیدند.  برمبنای الگوی طراحی شده پژوهش 19 استاندارد شایستگی و 19 استاندارد عملکرد در دو بخش پوشاک مردانه و زنانه تدوین گردید و پیشنهادهایی برای توسعه صنعت پوشاک در استان کردستان ارایه شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
381 تا 405
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!