بدن ایدئولوژیک: تاثیر گفتمان شرق شناسی وارونه بر بازنمایی بدن ایدئولوژیک در ادبیات نمایشی ایران
یکی از گفتمانهای بینارشتهای که در ادبیات نمایشی و در میان نمایشنامهنویسان ایرانی تاثیر بسزایی دارد، گفتمان شرقشناسی و بهویژه «شرقشناسی وارونه» است. شرقشناسی وارونه برخلاف شرقشناسی که شرق را از چشمانداز غربیان تعریف میکند میخواهد شرقیان خویشتن خویش را بشناسند و به صورتبندی غرب، که ذاتا متفاوت و در تضاد با ارزشهای اصیل و حقیقی شرق است، بپردازند و در برابر بسط و سیطرهی مدرنیته از شرق اصیل حفاظت کنند. متاثر از این رویکرد، از دههی 1340 خورشیدی، نمایشنامههایی پدید میآمدند که نمایانگر ارزشهای شرقی در برابر غربی بودند و آن ارزشها را از طریق «کلام، اعمال و اشیاء» آشکار میکردند. با تسلط شرقگرایی بر اندیشهی نمایشنامهنویسان، تصویری که از بدن شخصیتها در ادبیات نمایشی ایران ارایه میشود نیز از این رویکرد مستثناء نیست و بر مبنای شرقشناسی وارونه، بدن شخصیتها ارزشی ایدیولوژیک به خود میگیرد. از طرفی توجه و تمرکز بر بدن ایدیولوژیک در ادبیات نمایشی ایران آشکارکنندهی وجه ایدیولوژیک نمایشنامه است؛ معمولا در پژوهشهای صورت گرفته درباره نمایشنامهنویسی ایران اغلب بر روی زبان، روایت و شخصیتپردازی تمرکز میشود و توجه به بازنمایی بدن در متن نمایشنامه، که درواقع نخستین پدیداری است که انسان از طریق آن عالم و جهان خارج را ادراک و بهواسطهی آن اندیشه و افکار خود را بیان میکند، مورد غفلت قرار میگیرد. بر این مبنا و براساس گفتمان شرقشناسی وارونه، ادبیات نمایشی ایران نیز وارد جدال ایدیولوژیک میان شرق و غرب شد و در اندیشهی حاکم بر آثار هم تاثیرگذاشت و نمود یافت. این نمودها نهتنها در زبان و ایدههای موجود در اثر بلکه در تصویر و توصیفاتی که نمایشنامهنویسان از بدن شخصیتها ارایه میکنند و نشانههایی که شخصیتها بر بدن خود حمل میکنند، قابلتحلیل است. در این مقاله ضمن بسط این جدال ایدیولوژیک میان شرق و غرب با محوریت بدن، به بررسی موردی سه نمایشنامهی جعفرخان از فرنگ آمده (1300) اثر حسن مقدم، موش (1342) اثر بهمن فرسی و آهسته با گل سرخ (1364) اثر اکبر رادی که در سه دورهی تاریخی پس از انقلاب مشروطه، آغاز صنعتی شدن و پس از انقلاب اسلامی نگاشته شدهاند و آشکارا و نهان تضاد ایدیولوژیکی ارزشهای شرقی و غربی را موردتوجه قرار دادهاند، خواهیم پرداخت.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.