تاثیر هشت هفته تمرینات مبتنی بر حرکات نماز بر میزان درد و استقامت عضلات فلکسور و اکستنسور تنه در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

 با توجه به شیوع بالای کمردرد مزمن غیراختصاصی و تاثیرات آن بر فعالیت‌های روزانه و سبک زندگی افراد، مطالعه در مورد دیدگاه‌های درمانی نوین و تمرین درمانی این بیماری حایز اهمیت می‌باشد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات مبتنی بر حرکات نماز بر میزان درد و استقامت عضلات فلکسور و اکستنسور تنه در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بود.

روش بررسی

  این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی می‌باشد که در سال 1399 انجام شد،  جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی مراجعه ‌کننده به کلینیک شهید مفتح شماره یک شهر یاسوج می‌باشد. 66  بیمار واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه گیری غیراحتمالی و در دسترس انتخاب شدند و بر اساس تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه؛ آزمون) 33 نفر) و کنترل (33نفر) تقسیم شدند. 2 نفر از گروه مداخله در زمان اجرای مداخله از شرکت در مطالعه انصراف دادند. جهت بیماران گروه آزمون، تمرینات مبتنی بر حرکات نماز هر هفته 3 جلسه به مدت 8 هفته اجرا گردید و به گروه کنترل آموزشی داده نشد. از فرم گردآوری اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه ناتوانی کمردرد کیوبک، مقیاس دیداری سنجش درد، آزمون نگه داری بدن در زاویه 60 درجه و آزمون بایرینگ سورنسن جهت جمع آوری داده ها قبل از مداخله و بلافاصله بعد از مداخله از مقیاس دیداری سنجش درد، یک هفته بعد از مداخله از آزمون نگه داری بدن در زاویه 60 درجه و بایرینگ سورنسن استفاده گردید. داده های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی، من ویتنی، تی مستقل، ویلکاکسون، کای اسکور و شاپیروویلک تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

در نقطه شروع مطالعه، تفاوت معنی داری بین گروه‌ های تحت مطالعه از نظر میزان درد و استقامت عضلات تنه به جز استقامت عضلات اکستنسور وجود نداشت (05/0<p). پس از اتمام مداخله پژوهشی، در کل کاهش معنی داری در میزان درد و افزایش معنی‌داری در استقامت عضلات تنه، مشاهده شد (05/0>p).

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج مطالعه حاضر، افزایش سطح استقامت عضلات فلکسور، اکستنسور تنه و تسکین درد و ارتقاء سطح عملکرد  در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی می توان گفت تمرینات مبتنی بر حرکات نماز بر میزان درد و استقامت عضلات تنه در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی موثر واقع شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
707 تا 719
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!