بررسی فنوتیپی و ژنوتیپی مقاومت متالوبتالاکتامازی در ایزوله های بالینی اشریشیاکلی و کلبسیلاپنومونیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استفاده از سفالوسپورین‌های طیف وسیع در درمان عفونت‌ها، باعث پیدایش دسته جدیدی از بتالاکتامازها به نام متالوبتالاکتاماز گردیده است، این آنزیم‌ها به بتالاکتامازهای کلاس B آمبلر تعلق دارند. متالوبتالاکتامازهای گروه A وB در انتروباکتریاسه‌ها مشکلاتی در درمان ایجاد می‌کنند. این مطالعه با هدف بررسی فنوتیپی سویه‌های مولد متالوبتالاکتاماز اشریشیاکلی و کلبسیلاپنومونیه و هم‌چنین بررسی مولکولی ژن های SPM، VIM، SIM، IMP و GIM انجام شد.

روش بررسی

این یک مطالعه توصیفی‌ کمی می‌باشد که بر روی 185 بیمار بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان میلاد تهران در تاریخ اسفندماه تا اردیبهشت ماه 13991398 انجام گرفت و 45 سویه اشریشیاکلی و 62 سویه کلبسیلاپنومونیه انتخاب شدند. جهت بررسی مقاومت آنتی‌بیوتیکی سویه‌ها از آزمون انتشار در آگار و هم‌چنین جهت بررسی فنوتیپی سویه‌های مولد متالوبتالاکتاماز، از روش دیسک ترکیبی استفاده شد. بررسی مولکولی ژن‌های مولد متالوبتالاکتاماز به روش PCR انجام گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده آزمون فیشر تجزیه و تحلیل شدند. 

یافته‌ها:

در مطالعه حاضر بیشترین مقاومت آنتی‌بیوتیکی سویه‌های اشریشیاکلی و کلبسیلاپنومونیه به ترتیب نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های کوتریموکسازول و سفپیم مشاهده شد. 5/14 درصد از سویه‌های کلبسیلاپنومونیه و 5/15 درصد از سویه‌های اشریشیاکلی در روش فنوتیپی، مولد آنزیم متالوبتالاکتاماز بودند. هم‌چنین 9/88 درصد از سویه‌های اشریشیاکلی مورد بررسی حامل ژن SPM، 40 درصد حامل ژن VIM، 7/66 درصد حامل ژن SIM و 6/15 درصد حامل ژن IMP بودند. در سویه‌های کلبسیلاپنومونیهفراوانی ژن‌های SPM، VIM، SIM، IMP و GIM به ترتیب 8/54، 9/41، 1/58، 2/3 و 1/8 درصد مشاهده شد.

نتیجه‌گیری:

 در این مطالعه درصد بالایی از ژن‌های مولد آنزیم متالوبتالاکتاماز در باکتری‌ها وجود داشتند، در حالی که 5/14 درصد از سویه‌های کلبسیلاپنومونیه و 5/15 درصد از سویه‌های اشریشیاکلی در روش فنوتیپی، مولد آنزیم متالوبتالاکتاماز بودند، این مسیله بیانگر این مطلب است که ژن‌های مولد آنزیم‌ها در باکتری‌ها وجود دارند و در مقادیر بالایی بیان نمی‌شوند. این احتمال نیز وجود دارد که این ژن‌ها بیان می گردند، اما با روش‌های فنوتیپی معمول قابل بررسی نیستند، لذا تلاش‌هایی در جهت یافتن روش‌های فنوتیپی قابل اطمینان، ارزان و آسان برای بررسی فنوتیپی باید صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
798 تا 816
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!