ارتباط بین پروتئین واکنشگر C و لنفوپنی با شدت بیماری در بیماران بستری مبتلا به کووید 19 شهر یاسوج در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کووید 19 ویروس نوظهوری است که تا کنون میلیون‌ها نفر را مبتلا کرده و سبب ایجاد یک وضعیت بحرانی در سراسر جهان گردیده است، به دلیل شیوع بالای بیماری کووید19 و ظرفیت محدود درمانی، شناسایی سریع فاکتورهای نشان دهنده‌ شدت بیماری، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی ارتباط بین پروتیین واکنشگر C و لنفوپنی با شدت بیماری در بیماران بستری مبتلا به کووید 19 شهر یاسوج در سال 1399 بود.

روش بررسی

این یک مطالعه توصیفی از نوع گذشته‌نگر و به روش نمونه‌گیری در دسترس می‌باشد که در سال 1399 بر روی 206 نفر از افراد PCR مثبت بستری شده در بیمارستان‌های شهید جلیل و امام سجاد (ع) شهر یاسوج انجام شد. میزان اکسیژن خون، نمای سی‌تی و میزان CRP و لنفوسیت خون از فاکتورهای اصلی مورد بررسی در این مطالعه می‌باشند. روش نمونه‌‌گیری به صورت سرشماری و با استفاده از یک چک لیست از پیش تعیین شده بود و اطلاعات مورد نیاز از پرونده‌های بیماران بستری در بیمارستان استخراج گردید. در این مطالعه، اطلاعات زمینه ای بیماران شامل سن، جنس علایم بالینی، مدت زمان بستری در بیمارستان وضعیت بیمار مبنی بر ترخیص با بهبودی نسبی یا فوت جمع آوری گردید. هم‌چنین اطلاعات پاراکلینیکی شامل؛ درصد اشباع اکسیژن خون، تعداد گلبول سفید، لنفوسیت،CRP و میزان درگیری ریه در سی‌تی اسکن از پرونده بیماران استخراج شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های ویلیکاسیون وآنالیز واریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شدند .

یافته‌ها:

 شرکت کنندگان در پژوهش حاضر شامل 206 نفر بودند که میانگین سنی آنها برابر با 39/51 سال بود. هم‌چنین 103 نفر(50 درصد) از افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر مرد و 103 نفر (50 درصد) نیز زن بودند. نتایج تحلیل واریانس یک ‌طرفه نشان داد که میزان لنفوسیت در افراد مبتلای شدید، متوسط و خفیف بر اساس میزان اکسیژن تفاوت معنی‌داری دارد (03/0=p)، اما میزان CRP در این افراد بر اساس میزان اکسیژن خون (32/0=p) و سی‌تی اسکن (07/0=p) تفاوت معنی‌داری نشان نداد. علاوه بر این میزان لنفوسیت در بیماران مبتلا به کرونای شدید، متوسط و خفیف بر اساس سی‌تی اسکن تفاوت معنی‌داری ندارد (14/0=p).

نتیجه‌گیری:

 با توجه به یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر، به نظر می رسد در پیش بینی شدت بیماری در بیماران مبتلا به کووید 19 می توان از میزان لنفوپنی استفاده کرد، اما از میزان CRP در پیش بینی شدت بیماری نمی‌توان استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
950 تا 961
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!