بررسی شیوع گونه بلاستوسیستیس در کودکان مبتلا به سرطان در شهر سنندج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بلاستوسیستیس تک یاخته شایع روده ای است که انسان و طیف گسترده ای از حیوانات از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان، بندپایان نیز می توانند آلوده به این انگل باشند. شیوع بلاستوسیستیس در کشورهای در حال توسعه نسبتا زیاد است و به عنوان رایج ترین انگل ها در ایران گزارش شده است. در سال های اخیر در مطالعات مختلف اهمیت بیماری زایی آن در انسان مشخص شده است. عفونت بلاستوسیستیس با انواع اختلالات گوارشی، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (Irritable bowel syndrome) و ضایعات پوستی همراه است و به طور کلی، بیماران مبتلا به سرطان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های روده ای می باشند و احتمال بدتر شدن علایم در نتیجه درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع بلاستوسیستیس در کودکان مبتلا به سرطان در شهر سنندج با روش PCR بود.

مواد و روش ها

بر اساس روش سرشماری تمام نمونه های مدفوع از افراد مبتلا به سرطان در دسترس از بیمارستان های سطح شهر سنندج جمع آوری گردید. برای درک شیوع گونه بلاستوسیستیس در کودکان مبتلا به سرطان در شهر سنندج، 93 نمونه مدفوع بین سال های 1398 تا 1400 از کل استان جمع آوری شد. نمونه ها به روش های مولکولی (Polymerase chain reaction) با استفاده از پرایمرهای ناحیه بارکدینگ ژن 18 rRNA جهت تکثیر گونه بلاستوسیستیس بررسی شدند.

یافته ها:

 نتیجهPCR تمامی نمونه ها نشان داد که تعداد 15 مورد (16.1%) دارای قطعه bp600 برای گونه بلاستوسیستیس هستند. نتایج آنالیز آماری داده ها نشان داد که ارتباط معناداری بین گونه بلاستوسیستیس با محل زندگی (***  0/48=Pvalue) سن (* 0/88Pvalue =) و تماس با حیوان (***0/83 Pvalue  =) وجود ندارد.

نتیجه گیری:

 نتیجه این مطالعه نشان دهنده شیوع گونه بلاستوسیستیس در افراد مبتلا به سرطان در شهر سنندج است که این داده ها می تواند نقشی مهم در توسعه مطالعات و تحقیقات در زمینه عفونت های انگلی در بیماران مبتلا به سرطان داشته باشد. به طور کلی تعیین میزان آلودگی گونه بلاستوسیستیس در کودکان مبتلا به سرطان و ارایه آن به مسیولین بهداشت و سلامت منطقه و کشور می تواند جهت اتخاذ استراتژی درمان مناسب تر و همچنین ارایه راهکارهای بهداشتی برای کنترل لازم می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!