شناسایی شیوع بالای لیشمانیا اینفانتوم در سگ های ولگرد بدون علامت شیراز با تکنیک Semi Nested PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

لیشمانیا اینفانتوم عامل بیماری لیشمانیوز احشایی (کالاآزار) می باشد. این تک یاخته اهمیت زیونوتیک داشته و در سگ ها و انسان ایجاد بیماری می کند. کشور ما یکی از کانون های عمده بیماری لیشمانیوز می باشد به طوری که لیشمانیوز احشایی و لیشمانیوز پوستی در اغلب مناطق کشور گزارش شده است. استان فارس و شهرستان شیراز یکی از کانون های بیماری لیشمانیوز (جلدی و احشایی) محسوب می شود. لذا این مطالعه با هدف شناسایی لیشمانیا اینفانتوم در سگ های ولگرد بدون علامت در شهرستان شیراز با تکنیک Semi Nested PCR انجام گردید.

مواد و روش ها

روش های روتین شناسایی انگل لیشمانیا توسط تکنیک انگل شناسی صورت می گیرد که بر مبنای مشاهده ریزبینی انگل در بافت های آلوده می باشد. از معایب عمده روش مذکور این است که قادر به تشخیص گونه انگل نمی باشد. لذا در مطالعه حاضر از روش مولکولی Semi Nested PCR استفاده گردید. در این بررسی تعداد 100 قلاده سگ ولگرد فاقد علامت بیماری لیشمانیوز به صورت تصادفی از مناطق مختلف شهرستان شیراز انتخاب گردید و از خون مرکزی آن ها نمونه گیری شد. نمونه ها تحت آزمایش تشخیص مولکولی فوق قرار گرفتند.

یافته ها

تعداد 35 نمونه (35%) از نظر آلودگی به لیشمانیا اینفانتوم مثبت شناسایی شدند. تمامی سگ های لیشمانیوز مثبت فاقد علایم بالینی بیماری بودند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه سگ های لیشمانیوز مثبت هیچ گونه علایم بالینی واضح بیماری نداشتند لذا رعایت تمامی نکات کنترل و پیشگیری از بیماری اعم از کنترل سگ های ولگرد و پشه های خاکی ناقل، آموزش به آحاد جامعه و رعایت بهداشت فردی و عمومی مورد تاکید است. با عنایت به آسانی، سرعت و دقت بالای تکنیک استفاده شده در مطالعه حاضر پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
748 تا 757
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!