بررسی جامعه شناختی ترس از جرم در ساختار اجتماعی و عملکرد پلیس در کشور

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه ترس از جرم و عدم احساس امنیت اجتماعی، موضوعی است که بحث امنیت در شهرها را به چالش کشانده و بدین سبب مورد توجه محققین علوم اجتماعی و جرم شناسی قرار گرفته است، ترس از جرم و قربانی شدن به مفهوم دل نگرانی فرد از قربانی شدن (خود، اعضای خانواده، خویشاوندان، همسایه ها و شبکه ها پیوندی) به وسیله ولگردان، معتادان، سارقان،کودک رباها، مزاحم خیابانی، سودجوها، گروه بزه کار و افراد غیراخلاقی است که ممکن است خود یا یکی از نزدیکان وی را موردتهدیدو قربانی قرار دهند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش فعلی، بررسی جامعه شناختی ترس از جرم در ساختار اجتماعی و عوامل موثر بر آن است.

روش تحقیق:

 مکانیسم اجرای پژوهش، با استفاده از تکنیک پرسشنامه همراه با مصاحبه در بین شهروندان بالای 18 سال کشور در مراکز استان ها به همراه شهرستان های تابعه (428 شهرستان و 11 سرکلانتری تهران بزرگ) انجام شده است. نمونه های تحقیق 15778 نفر بوده اند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و به صورت سیستماتیک و تصادفی ساده انتخاب شده اند.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج یافته های به دست آمده گویای این واقعیت است که مهمترین جرایم و آسیب های اجتماعی استان به ترتیب بیکاری، طلاق، اعتیاد صنعتی، اختلافات و نابسامانی های خانوادگی بوده و میزان بروزجرایم از دیدگاه زنان بیشتر از مردان است. و بین عملکرد پلیس با اعتماد و مشارکت شهروندان و میزان احساس امنیت و موفقیت پلیس رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنا که هر چقدر رضایت شهروندان از عملکرد پلیس بیشتر باشد اعتماد و مشارکت شهروندان با پلیس افزایش می یابد که این امر منجر به بالا رفتن میزان احساس امنیت در سطح جامعه و موفقیت پلیس خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!