تبیین مفهوم تجسم اعمال (دئنا) از منظر دین اسلام، زردشتی و مانوی
نتایج اعمال در هر دینی جزء لاینفک و اساسی در آخرتشناسی آن دین است و همچنین در بعضی موارد انسان آثار اعمال خود را در این دنیا میبیند. اما مسیله اینجاست که در هر دینی نوع این بازگشت عمل، با توجه به اسطوره و عقاید هر دین در باب آفرینش و پایان جهان چگونه است؟ در اسلام و قرآن به درازا از مفاهیم نیات اعمال، برزخ و معاد و قیامت سخن گفته شده است. در دین زردشت و متون اوستایی و پهلوی علاوه بر معاد، بر پایه قانون اشه، رفتار انسان در همین جهان نیز به خودش برمیگردد. درکل، بهشت یا دوزخ، بازتاب طبیعی کردار انسان است. در مانویت اعتقاد به تناسخ انسان گناهکار در این دنیا و رفتن به بهشت نو و سپس بهشت روشنی، بعد از پاکی و نورانیت کامل، مطرح است. بنابراین این بحث در دین زرتشت و اسلام تاحدودی باهم همافق است؛ اما در مانویت کاملا بحث فرق میکند؛ که در این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و توصیفی، مورد بررسی قرار گرفته است.
تجسم اعمال ، دئنا ، معاد جسمانی-روحانی ، پل صراط (چینوت) ، بهشت ، دوزخ
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.