به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تجسم اعمال » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « تجسم اعمال » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدابراهیم نتاج*

    اعتقاد به معاد از اصول دین اسلام و جسمانیت آن از مسلمات دین است. بحث از معاد جسمانی، در حقیقت بحث از جسمیت یافتن عقاید و اعمال انسان در قیامت است. این مسئله از زمان پیدایش و نزول اسلام مطرح بوده است و علاوه بر قرآن کریم، بزرگان دین از پیامبر(ص) گرفته تا امامان، عالمان دینی و حتی برخی از فیلسوفان اسلامی در این خصوص تاکید کرده اند. در بین حکمای اسلامی، حکیم مدرس زنوزی و آیت الله جوادی آملی باتوجه به اینکه اصل معاد جسمانی را بر اساس قرآن و روایات و نیز اصول حکمت متعالیه می پذیرند اما دیدگاه مختص به خود را در این مسئله دارند. حکیم زنوزی معتقد است که بدن هر انسانی بعد از مرگ به سوی نفس خویش راجع است و در معاد بدن به نفس خواهد رسید و به همراه او باقی خواهد ماند، اما استاد جوادی آملی معتقد است اعمال انسان در مراتب بالاتر هستی باطنی دارند که به همراه نفس و با تناسب با آن عالم باقی می ماند و نه آنکه بدن به سوی نفس رجوع کند.

    کلید واژگان: معاد جسمانی, نفس, اعمال, بدن, تجسم اعمال, مدرس زنوزی, جوادی آملی}
    Mohamadebrahim Nataj *

    Belief in the resurrection is one of the principles of Islam and its physicality is one of the religious principles. The discussion of the physical resurrection is actually the discussion of the physicality of human thoughts and actions in the resurrection. This issue has been discussed since the beginning and descent of Islam, and in addition to the Holy Quran, religious leaders from the Prophet (PBUH) to imams, religious scholars and even some Islamic philosophers have emphasized on this issue. Among the Islamic scholars, Hakim Modares Zanouzi and Ayatollah Javadi Amoli, considering that they accept the principle of physical resurrection based on the Qur'an and hadiths, as well as the principles of transcendental wisdom, but they have their own unique point of view on this issue.Hakim Zanouzi believes that the body of every human after death is related to his soul and in the resurrection the body will reach the soul and will remain with him, but Professor Javadi Amoli believes that human actions have an inner existence in the higher levels that are with him. The soul remains in harmony with that world, and the body does not turn to the soul

    Keywords: Physical Resurrection, Soul, Actions, Body, Embodiment Of Actions, Madras Zenozi, Javadi Amoli}
  • حسین احمدی*
    آیت الله جوادی آملی، افزون بر ادله نقلی در اثبات تجسم اعمال، به تثبیت عقلی آن نیز اشاره می کند. در این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی ادله عقلی تجسم اعمال اخلاقی از منظر آیت الله جوادی آملی برای وصول به عقلانیت داده های دینی بررسی می شود. ایشان از جهتی ادله عقلی برخی اندیشمندان در تبیین تجسم اعمال اخلاقی مبنی بر تبدیل انرژی به ماده را نمی پذیرد و آن را غفلت از نیت در اخلاق می داند و از جهتی دیگر دیدگاه فخر رازی در رد تجسم اعمال مبنی بر عرض بودن اعمال و محال بودن جوهر شدن اعراض را مردود می داند و آن را خلط میان حکمت نظری و عملی قلمداد می کند. به نظر می رسد تبیین عقلی تبدیل انرژی به ماده در نیت نیز قابل ارایه باشد. همچنین از آنجا که عرض در حکمت متعالیه شانی از جوهر را دارد پس با تبیین حرکت جوهری می توان تجسم اعمال را تثبیت عقلی کرد. از این رو تجسم اعمال همچنان به عنوان یکی از ادله واقع گرایی اخلاقی قابل پذیرش است.
    کلید واژگان: آیت الله جوادی آملی, تجسم اعمال, حکمت عملی, حکمت نظری, گزاره های دینی, واقع گرایی اخلاقی}
    Hosein Ahmadi *
    Ayatollah Javadi Amoli, in addition to narrative evidence in proving the embodiment of actions, also points to its rational stabilization. Therefore, this research, using a descriptive-analytical method, examines the intellectual evidences of the embodiment of moral actions from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli to reach the rationality of religious data; On the one hand, he does not accept the rational arguments of some thinkers in explaining the embodiment of moral actions based on the transformation of energy into matter, and considers it to be neglect of intention in ethics, He rejects Fakhr Razi's point of view on reject of the embodiment of actions based on to be width of actions and impossibility to Convert width to essence .and considers it a confusion between theoretical and practical wisdom; It seems that the rational explanation of the transformation of energy into matter can also be presented in the intention, Also, since breadth the width has the dignity of substance in the transcendental wisdom, so by explaining the movement of substance, the embodiment of actions can be stabilized from a rational point of view, therefore, the embodiment of actions is still It is acceptable as one of the proofs of moral realism.
    Keywords: Ayatollah Javadi Amoli, the embodiment of actions, practical wisdom, theoretical wisdom, religious propositions, Moral realism}
  • مریم عادل نیا*
    یکی از موضوعاتی که در تفاسیر مختلف موردبررسی قرار گرفته است، بحث تجسم اعمال است. دو مفسر معاصر، علامه طباطبایی و دکتر زحیلی نیز در تفسیر خود به این موضوع پرداخته و تکوینی یا قراردادی بودن جزای اعمال را بر اساس دیدگاه خود تبیین کرده اند. دکتر زحیلی در آثار خود، بحث تجسم اعمال را با عنوان مستقلی مطرح نکرده است، اما در میان مطالب تفسیر المنیر، دو دیدگاه درباره تجسم اعمال ارائه داده است که عبارت اند از: حضور عمل در قیامت به عنوان کیفر و پاداش که همان تجسم اعمال است و قرار دادی بودن پاداش و کیفر اعمال. علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان، با نقد و بررسی دیدگاه های مختلف، مسئله تجسم اعمال و رابطه تکوینی بین عمل دنیایی و ظهور و حضور این عمل درآخرت را به عنوان پاداش یا کیفر اعمال اثبات کرده است. وی درنهایت آیاتی را که به پاداش وکیفر قراردادی اشاره دارند، تاویل کرده است و آن ها را مناسب با درک و فهم مردم زمان نزول دانسته است. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی است و بر اساس تفسیری که علامه ارائه داده اند می توان دریافت که تجسم اعمال هیچ محذور عقلی ای ندارد.
    کلید واژگان: تجسم اعمال, رابطه تکوینی, طباطبایی, زحیلی}
    Maryam Adelnia *
    One of the topics that has been examined in different interpretations is the discussion of the embodiment of deeds. Two contemporary commentators, Allameh Tabatabai and Dr. Zaheili, have also addressed this issue in their commentary and have explained whether the punishment of deeds is evolutionary or conventional, based on their own perspectives. In his works, Dr. Zaheili has not raised the issue of the embodiment of deeds as an independent title, but among the Tafsir Al-Munir's commentary, he has presented two views about the embodiment of deeds, which are: the presence of deeds in the Day of Judgment as punishment and reward, which is the embodiment of deeds, and conventional reward and punishment of deeds. Allameh Tabataba'i also in Tafsir al-Mizan, by criticizing and examining different points of view, has proved the issue of the embodiment of deeds and the evolutionary relationship between worldly deeds and the appearance and presence of the deed in the hereafter as a reward or punishment for deeds. Finally, he interpreted the verses that refer to conventional reward and punishment and considered them suitable for the understanding of the people of the time of revelation. The method of this research is descriptive-analytical, and based on the interpretation provided by Allameh, it can be understood that the embodiment of deeds has no rational meaning
    Keywords: embodiment of actions, developmental relationship, Tabatabaie, Zoheili}
  • امین دهقانی*

    معادشناسی و انسان شناسی، نقشی تعیین کننده در سعادت انسان دارد که اگر مبتنی بر نقل وحیانی و عقل برهانی باشد، می تواند زمینه ساز سعادت انسان و دوری وی از شقاوت گردد. از مهم ترین مسایل این دو عرصه، تجسم اعمال است. تجسم اعمال به معنای به شکل درآمدن عقاید، اخلاق، اوصاف، ملکات، اراده، افعال و آثار انسان و صیرورت آدمی به همان وزان است. در واقع، انسان با این امور حقیقت خود را می سازد و با همان هم محشور می شود. در این مقاله، به این مسیله بر اساس آراء و اندیشه های آیهالله جوادی آملی پرداخته می شود. ایشان در جایگاه مفسری توانمند و فیلسوفی متضلع، در زمینه تجسم اعمال با استفاده از وحی قرآنی و مبانی رصین حکمت متعالیه، به تبیین این مسیله می پردازد. در این مقاله با پرداختن به برخی اصول و امهات مقتبس از آراء وی، به ترسیم حقیقت تجسم اعمال پرداخته می شود، که با اقامه این مبانی و استخراج فروعات آن ها، نقاب از چهره مسیله تجسم اعمال به کنار رفته و از این رو تفسیری عمیق از حقایق معاد و حشر انسان ها مبرهن می گردد و بسیاری از شبهات عرصه مهم معاد و حشر و قیامت و کیفیت پاداش اعمال، پاسخ خود را نقد می یابند و طنین روح نواز پیوند وحی و عقل در فضای اندیشه ناب اسلام شیعی نواخته می شود، که در صورت رسیدن آن به گوش هر مستمعی در هر جای جهان، اقناع نفوس عامه و خضوع دانشمندان صادق را در پی خواهد داشت. از آنجا که تجسم اخلاق از مصادیق بارز تجسم اعمال به حساب می آید، در بخش پایانی از آن برای اثبات واقع گرایی اخلاقی و عام گرایی اخلاقی استفاده شده است.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, آیت الله جوادی آملی, انسان شناسی, معاد, فلسفه اخلاق, واقع گرایی اخلاقی, عام گرایی اخلاقی}
    Amin Dehqani *

    Eschatology and anthropology have a decisive role in human happiness (Arabic: سعاده, Romanized: sa'ādah) and it can be the foundation of human happiness and his distance from misery, if it would be based on revelation and rational reasoning. The embodiment of deeds is one of the most important issues in these two fields. The embodiment of deeds means the formation of beliefs, morals (ethics), attributes, dispositions, will, deeds and effects of a person and the process of becoming of a person of the same; in fact, man creates his own truth with these matters and becomes revivification with them. This issue in this article is discussed based on the opinions and thoughts of Ayatollah Javadi Amoli. He, who is a capable commentator and a philosopher full of knowledge, explains this issue in the field of embodiment of deeds by using the Qur'anic revelation and the strong principles of transcendental wisdom (Ḥikmat al-muta'aliya). The truth of the embodiment of deeds by addressing a series of principles adapted from his opinions is explained in this article and which by expressing these principles and extracting their branches, the truth of the issue of the embodiment of deeds is revealed and hence a profound interpretation of the facts of the resurrection of human beings is revealed and many doubts about the important field of resurrection and the quality of reward for deeds are criticized and the soulful resonance of the connection of revelation and intellect (reason) in the pure thought space of Shīʿa Islam is spread, which it will be inspired by the persuasion of people and the submission of honest scholars, if it reaches the ears of every listener anywhere in the world. It has been used in the final part to prove moral realism and moral generalist method, since the embodiment of ethics is one of the obvious examples of the embodiment of deeds.

    Keywords: Embodiment of deeds, Ayatollah Javadi Amoli, Anthropology, Resurrection, Philosophy of Ethics (moral philosophy), moral realism, moral generalism}
  • پروانه تقی خانی

    نتایج اعمال در هر دینی جزء لاینفک و اساسی در آخرت‌شناسی آن دین است و همچنین در بعضی موارد انسان آثار اعمال خود را در این دنیا می‌بیند. اما مسیله اینجاست که در هر دینی نوع این بازگشت عمل، با توجه به اسطوره و عقاید هر دین در باب آفرینش و پایان جهان چگونه است؟ در اسلام و قرآن به درازا از مفاهیم نیات اعمال، برزخ و معاد و قیامت سخن گفته شده است. در دین زردشت و متون اوستایی و پهلوی علاوه بر معاد، بر پایه قانون اشه، رفتار انسان در همین جهان نیز به خودش برمی‌گردد. درکل، بهشت یا دوزخ، بازتاب طبیعی کردار انسان است. در مانویت اعتقاد به تناسخ انسان گناهکار در این دنیا و رفتن به بهشت نو و سپس بهشت روشنی، بعد از پاکی و نورانیت کامل، مطرح است. بنابراین این بحث در دین زرتشت و اسلام تاحدودی باهم هم‌افق است؛ اما در مانویت کاملا بحث فرق می‌کند؛ که در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه‌ای و توصیفی، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, دئنا, معاد جسمانی-روحانی, پل صراط (چینوت), بهشت, دوزخ}
  • رضا نوروزی، میثم دوست محمدی، ولی الله محمدنژاد ولامدهی

    بیانات دینی درباره حوض کوثر را می‌توان از معارف عمیق اسلام دانست. تحلیل حقیقت حوض کوثر می‌تواند موجب تعمیق باور به این آموزه دینی و ایجاد تصویری روشن از آن شود. این نوشتار در پاسخ به این پرسش که «حقیقت حوض کوثر چیست؟»، با روش توصیفی‌ تحلیلی، ضمن دقت در ویژگی‌های حوض کوثر در روایات، به تبیین و تحلیل این پدیده و تبیین سرچشمه‌های آن با رویکرد عرفانی پرداخته‌ است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که پیوستگی دنیا و آخرت از سنخ ظهور و تجلی است و در آخرت باورها و اعمال انسان، تجسم پیدا می‌کند. حوض کوثر ظهور حقیقت هدایتی است که انسان در دنیا از طریق تعالیم قرآن و عترت دریافت نموده ‌است؛ لذا دریافت هدایت در دنیا از اولیای دین، در آخرت به شکل دریافت شراب طهور از ساقی کوثر ظهور می‌کند. سرچشمه حوض کوثر دو نهر بهشتی به نام «تسنیم» و «ماء معین» است. «تسنیم» برترین شراب بهشتی است که مقربان آن را به صورت خالص می‌نوشند. «ماء معین» نیز یکی از شراب‌های ویژه بهشتی است. ترکیب «تسنیم» و «ماء معین» در حوض کوثر را می‌توان ترکیبی از علوم توحیدی و محبت ولایت الهی دانست.

    کلید واژگان: حوض کوثر, قیامت, تسنیم, ماء معین, تجسم اعمال}
  • کنانه مصطفی*، امیر جوان آراسته، رحمان بوالحسنی
    قرآن کریم همواره سرچشمه و مهم ترین منبع حکمت برای عارفان مسلمان بوده است و بسیاری از موضوعات عرفانی می تواند از نظر قرآنی بررسی شود، همچون تمثل که حق تعالی در قرآن از آن یاد کرده و در چند سوره به تمثل تصریح کرده است. در این پژوهش سعی شده با روش تحلیلی توصیفی تمثلی که در عرفان مطرح است با مراجعه به قرآن کریم بررسی شود تا از رهگذر شناخت دقیق تر تمثل و اقسام آن، ابعاد معرفت شناختی و هستی شناختی تمثل نیز روشن تر شود. حاصل آنکه پس از مطالعه، تحلیل و مراجعه به تفاسیر آیات مرتبط با مسیله، نتایجی که به دست آمده حاکی از این است که تمثل منحصر در تمثل فرشتگان نیست و اموری دیگری همچون رویا، تمثل شیطان، معراج رسول اکرم (ص) و... نیز که در قرآن ذکر شده اند می توانند در قالب تمثل تفسیر شوند. افزون بر این دیدگاه قرآن درباره چیستی و چگونگی تمثل، نحوه ارتباط آن با عوالم هستی و جنبه های معرفتی انسان به زبان وحی نیز قابل بررسی است. چه اینکه عارفان همواره با تحلیل نمونه های تمثل در قرآن کریم در پی دستیابی به شناخت عمیق تری از این مسیله بوده اند.
    کلید واژگان: تمثل, رویا, تجسم اعمال, قرآن کریم, عرفان اسلامی}
    Kinana Mustafa *, Amir Javan Arasteh, Rahman Bolhasani
    Qur'an has always been the source of wisdom and a lot of mystic issues can be studies from a Quranic perspective. Among these issues, we can refer to representation, which the Almighty has referred to in his heavenly book and has explicitly mentioned it in Maryam Surah. The present study, with an analytical-descriptive method, tries to clarify representation as it is introduced in mysticism and aims to deepen understanding of this concept and its types and also its two aspects namely epistemological and anthological aspects. The study shows that representation is not exclusively limited to the representation of angels. It rather includes other types, such as dreams, the Ascension, etc., which are all worthy of study. In addition, the Qur'anic perspective on the what and how of representation, its relationship with the worlds of existence and the man epistemological aspects as presented in revelation can also be studied. That is why mystics have constantly dealt with these issues through mystical analysis of sample representations in the holy Quran to facilitate deeper understanding of this issue.
    Keywords: Representation, The Holy Quran, Islamic mysticism, dream, Embodiment}
  • احمد ولایتی یزدی منش، محمدعلی وطن دوست

    مسیله تجسم اعمال یکی از مباحث مهم پیرامون معاد است که در آموزه های دینی مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است و اندیشمندان بسیاری اعم از متکلمان، فیلسوفان و عرفا درباره آن سخن رانده اند. در این میان، عرفان و حکمت صدرایی به وجود رابطه عینی و تکوینی، میان اعمال انسان با ثواب و عقاب باور دارند. پژوهش حاضر با مبنا قراردادن دیدگاه سید حیدر آملی به عنوان نماینده عرفان و حکیم سبزواری به عنوان نماینده حکمت متعالیه، به شیوه توصیفی - تحلیلی، درصدد کشف شباهت‏ها، تفاوت‏ها و میزان تاثیرپذیری حکمت متعالیه از عرفان است. در پایان این نتیجه به دست آمده است که چیستی و چگونگی تجسم اعمال، از منظر هر دو اندیشمند بیانگر یک حقیقت است و دیدگاه حکمت متعالیه، قسیم دیدگاه عرفانی نیست. آنچه مسلم است، عرفان در تقریر این قاعده بر عینیت و حضور اعمال انسان در مراتب وجودی، به صورت بالفعل اشاره دارد و حکمت صدرایی با تقریری برهانی و نوآوری های عقلانی، بر علیت و ظهور ملکات نفس در مراتب مختلف وجودی تاکید می‏کند.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, .تناسخ ملکوتی, ملکوت اعمال, سید حیدر آملی, ملا هادی سبزواری}
    ahmad velaiaty yazdi manesh, MohammadAli Vatandoost

    The issue of the incarnation of deeds is one of the most important issues regarding the resurrection, which has been mentioned and emphasized in religious teachings and has been discussed by many thinkers, including theologians, philosophers and mystics. Meanwhile, Sadra’s mysticism and wisdom believe in the existence of an objective and formative relationship between human actions and reward and punishment. The present study, based on the views of Seyyed Haidar Amoli as a representative of mysticism and Hakim Sabzevari as a representative of transcendent wisdom, in a descriptive-analytical manner, seeks to discover the similarities, differences and the extent of transcendent wisdom from mysticism. In the end, it has been concluded that what and how actions are embodied from the point of view of both thinkers expresses a truth, and the view of transcendent wisdom is not a part of the mystical view. What is certain is that in interpreting this rule, mysticism refers to the objectivity and presence of human actions in the existential levels, and Sadra’s wisdom emphasizes the causality and emergence of the properties of the soul in different existential levels through argumentative interpretation and rational innovations.

    Keywords: incarnation of deeds, heavenly reincarnation, kingdom of deeds, seyed Haidar Amoli, Mullah Hadi Sabzevari}
  • هادی همتیان*، محمد همتیان، مصطفی جعفرطیاری
    هدف پژوهش حاضر، تبیین تاثیر شخصیت و رفتار بر یکدیگر با استفاده از دیدگاه علامه طباطبایی است. شخصیت، اصطلاحی روان شناسی است که در کلمات علامه طباطبایی و منابع دینی با تعابیری چون شاکله، ملکه و طبیعت ثانوی آمده است؛ ازاین رو به روش توصیفی تحلیلی به مطالعه میان رشته ای مسئله پرداخته شد تا یکی از مبانی مهم در تربیت اخلاقی و درمان روانی تبیین شود. تبیین نظرات علامه طباطبایی به عنوان تاثیرگذارترین فیلسوف و مفسر قرآن کریم در دوران کنونی در مورد تاثیر دوسویه شاکله و رفتار با استفاده از معارف قرآنی، حایز اهمیت است. ابتکار پژوهش حاضر، بهره مندی از مباحث رابطه «نفس و بدن»، «تجسم اعمال» و «انگیزش» در تبیین رابطه دوسویه شخصیت و رفتار است. علامه طباطبایی، شکل گیری رفتارهای مختلف را معلول نوع شناخت ها و میزان باورها، همچنین سمت وسوی عواطف و جهت احساسات و در نهایت نحوه اختیار دانسته و در ضمن پنج مرحله پیدایش آنها را تبیین نموده است و از طرف دیگر به شکل گرفتن شخصیت به وسیله رفتارها در دنیا و بروز و ظهور نتیجه این همسانی در دنیا، برزخ و قیامت با تبیین نظریه «تجسم اعمال» پرداخته است.
    کلید واژگان: تاثیر شخصیت, تاثیر رفتار, رابطه شخصیت و رفتار, رابطه نفس و بدن, تجسم اعمال}
    Hadi Hematian *, Mohammad Hematian, Mustafa Jafar Tayari
    Underlining the views of Allama Tabatabaei, this study is an attempt to investigate the reciprocal effect between personality and behavior. Personality is a psychological terminology which is discussed in religious sources and Tabatabaei’s views as the foundation, predisposition, or secondary nature. Therefore, this study has utilized a descriptive-analytical methodology toward interdisciplinary research to explain one of the critical bases in ethical training and psychological treatment. Delving into the Quranic views of Allama Tabatabaei, as the most influential contemporary commentator of the Holy Quran, concerning the reciprocal effect between the foundation of personality and behavior deems important.  The innovation of the current research is the use of contents associated with “the relationship between body and soul “, “deeds’ embodiment" and “motivation” in explaining the reciprocal relationship between personality and behavior. Allama believes that the formation of behavior is dependent upon the type of knowledge, the intensity of beliefs, the direction of emotions and feelings and quality of human authority and, in addition to explaining the five-stage of their genesis states that personality is affected and formed by behaviors in this world. Then consequences associated with this mutual effect in this world, in Barzakh and the next world, is argued in light of the theory of embodiment of deeds.
    Keywords: The Effect of Personality, The Effect of Behavior, Relationship between behavior, Personality, Relationship between soul, body, Dees’ Embodiment}
  • احمد دستوری سدهی، علیرضا پارسا*، محمدصادق واحدی فرد، رضا رسولی شربیانی

    امین الاسلام طبرسی از مفسران قرن پنجم و ششم هجری است. او معتقد است خداوند برای هر عملی، کیفر یا پاداش خاص معین کرده است و هر کس باید طبق مقررات الهی به سزای اعمال خود برسد و هرگونه پاداش و کیفر، مخلوق خداوند است و آیات دال بر وجود مستقل بهشت و جهنم همین معنا را می رساند. هرچند طبرسی به صراحت به رابطه میان عمل و جزا اشاره نمی کند، لازمه سخنان او اعتبارانگاری رابطه میان عمل و جزای اخروی و مخالفت با نظریه تجسم اعمال در آخرت است. ازجمله دلایل ایشان عبارت اند از: 1- سخن از وجود استقلالی بهشت و جهنم در آیات و روایات؛ 2-عرض بودن اعمال نسبت به انسان؛ 3- محال بودن انتقال اعراض در فلسفه و 4- تاویل پذیر بودن آیاتی که ظهور در تجسم اعمال دارند. طبرسی در این دیدگاه با تاثیر از فضای فکری و کلامی قرن پنجم و ششم، به ویژه دیدگاه های شیخ طوسی و شیخ مفید بوده است؛ اما به نظر نگارنده، یکی بودن عالم آخرت و دنیا به صورت تشکیکی بر مبنای حکمت متعالیه، تفسیرپذیری آیات مربوط به جزا و پاداش اخروی و نشانه های متعدد بازگشت اعمال در زندگی روزمره می تواند نظریه طبرسی را نقد و نقض کند.

    کلید واژگان: طبرسی, معادشناسی, تجسم اعمال}
    Ahmad Dastouri Sedehi, AliReza Parsa *, MohammadSadegh Vahedifard, Reza Rsoli Sharbiani

    The issues of the afterlife and the reward and punishment of the hereafter of human deeds have always been important theological aspects in different religions. In the Shiite theology, due to the detailed discussion of the issue of resurrection in verses and hadiths, this discussion has been considered by scholars and theologians. Amin al-Islam Tabarsi is one of the commentators of the fifth and sixth centuries AH. He believes that God has determined a special punishment or reward for every action and everyone should be punished for his deeds according to the divine rules. Every reward and punishment is a creation of God, and the verses indicating the independent existence of heaven and hell convey the same meaning. In this regard, the purpose of the present study was to analyze Tabarsi’s ideas regarding the issue of the embodiment of actions. Although Tabarsi does not explicitly mention the relationship between action and punishment, his words require the validity of the relationship between the notions of action and punishment in the hereafter and opposition to the theory of the embodiment of deeds. Among his reasons are: 1) Talking about the existence of heaven and hell in the verses of the Holy Qur’an: He refers to verses from the Holy Qur'an whose appearance gives reward and punishment to God and considers heaven and hell as independent and unrelated to the embodiment of human deeds. Among the verses are: verse 25 of Surah Al-Baqarah, verse 30 of Surah Al-Faslat, verse 68 of Surah Tawbah, and also in the interpretation of verse 51 of Surah Ibrahim and verse 47 of Surah Ar-Rum; 2) The presentation of actions: in the interpretation of Majma al-Bayan, he states that human beings in the hereafter will find the reward of their worldly deeds, while the deeds themselves are annihilated by death and their restoration is not permissible. Rather, God rewards His servants, while there is no trace of worldly deeds left. But, what is clear is that Tabarsi has considered only the outward aspect of actions and their change while neglecting the esoteric and heavenly aspect of actions which has the necessary stability and order. In fact, our actions and deeds are not substance, and according to the rational and philosophical rule of "non-existent existence", what was realized and put on the garment of existence will no longer be annihilated, and therefore human deeds will not disappear with death. Moreover, God says in the Holy Qur’an: “From the knowledge of God, not a particle of what is in the earth and the sky is hidden, and there is nothing wet or dry unless it is recorded and preserved in the Book of Revelation” (Surah Yunus, verse 61). Mystics use theoretical and practical methods to prove the embodiment of deeds and according to explicit religious teachings and belief in inherent monotheism, God is not the creator of evil while hell is evil and attributing it to God is against divine purification. Tabarsi and his associates’ beliefs about rewards and punishments were the product of the intellectual atmosphere of the fifth and sixth centuries AH. He lived in a time when the philosophical system was in the form of Peripatetic and Aristotelian and the theory of categories was considered as the most important principle in the interpretation of the universe. In particular, according to the principles of transcendent wisdom and the union of science and the known world, all our thoughts and actions become one with our soul, which is itself the perfect state of our body. Since the ideal body and soul continue their eternal life after death, all our thoughts and actions will be immortal. Also, according to the transcendent wisdom, our thoughts and actions are of the type of existence and the decline of existence is impossible, so our actions and thoughts are eternal and will be with us in purgatory, resurrection, and the hereafter, and we will see them. And this is the exact meaning of the Qur'anic phrase “showing their deeds” (Surah Zelzal, verse 6).

    Keywords: Tabarsi, resurrection, the Embodiment of Deeds}
  • محمدجواد پاشایی *

    با نظر به اهمیت برزخ و رازآلودی رویدادهای متناسب با آن عالم، پردازش دقیق آن از منظر حکمی اهمیت ویژه ای می یابد. با توضیح کاربست واژه برزخ در دو معنای صورت و عالم و نیز تقسیم عالم برزخ به متصل و منفصل و نزولی و صعودی ابهامات این موضوع تا چندی مرتفع می گردد؛ همچنان که تحلیل بدن مثالی انسان و نسبتش با نفس و بدن طبیعی در توصیف رویدادهای برزخی، نقشی اساسی ایفا می کند. از آنجا که روی آورد این پژوهش رویکردی توصیفی- تحلیلی نسبت به کلمات صدرالمتالهین بوده است، رویدادهایی در برزخ چون تکامل برزخی علمی و نیز تجسم اعمال با اصولی از حکمت صدرایی مورد بررسی قرار گرفته است. پرسش اصلی تحقیق این است که برزخ صعودی و رویدادهای آن با نظر به مبانی حکمت متعالیه چگونه تحلیل می شود. فرضیه پژوهش بر آن است که با مبانی چون جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاءبودن نفس، حرکت جوهری و نیز اتحاد عاقل و معقول می توان به تحلیل برزخ صعودی پرداخت.

    کلید واژگان: برزخ متصل, برزخ منفصل, بدن مثالی, تکامل برزخی, تجسم اعمال}
    Mohammadjavad Pashaei *

    Considering the importance of the concept of purgatory and the esoteric nature of the events corresponding to that world, it becomes important to exactly analyze it from the perspective of wisdom. Explaining the application of the word ‘barzakh’ (purgatory) in the two meanings of ‘form’ and ‘world’, and also dividing the world of barzakh into continuous and discontinuous and ascendant and descendant, some ambiguities of this subject are resolved. The analysis of human’s ideal (mithali) body and its relation with the soul and the natural body also plays an important role in the explanation of purgatorial events. Since this research has a descriptive-analytic approach to Molla Sadra’s words, some purgatory events such as scientific purgatorial development and embodiment of the deeds are studied as well, using some principles of Sadra’ian wisdom. The main question of this article is: how are the ascendant purgatory and its events analyzed considering the bases of transcendental wisdom? The hypothesis of this research is that the ascendant purgatory can be analyzed using bases such as: corporeal origination and spiritual continuance of the soul, motion in the category of substance, and unity of the intellectual and the intelligible.

    Keywords: continuous purgatory, discontinuous purtagory, ideal (mithali) body, purgatorial development, embodiment of the deeds}
  • حمزه علی اسلامی نسب*، جواد پارسایی، ولی معدنی پور

    یکی از مهم ترین مباحث بزرخ و قیامت مسئله تجسم اعمال است که مورد بحث فلاسفه، متکلمین و مفسران قرار گرفته است. مساله تحقیق این است که آیا تجسم اعمال به معنای این است که تمام پاداش ها و کیفرهای برزخی و اخروی همان اعمال دنیوی انسان است که در آخرت به صورت های مختلف برای وی متمثل و متجسم می شود یا اینکه بین جزای عمل و خود عمل سنخیتی وجود ندارد بلکه انسان به ازای عملی که در دنیا انجام می دهد در آخرت مستحق پاداش یا عذاب می شود؟ شیخ بهایی و علامه دو دیدگاه متفاوت و متضاد در مورد تجسم اعمال دارند. در این مقاله با بررسی و تبیین دید گاه این دو عالم برجسته در مورد آیات، روایات و استدلال های عقلی مربوط به تجسم اعمال به نتایج ذیل دست یافتیم: شیخ بهایی به عینیت میان اعمال دنیوی و جزای اخروی معتقد است در مقابل، علامه مجلسی نه تنها قایلان به تجسم اعمال را خارج از دین و دایره اسلام می داند، بلکه با ارایه دلایل متعددی وقوع آن را مستلزم محال می داند.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, آیات, روایات, شیخ بهایی, علامه مجلسی}
    Hamzeh Ali Eslami Nasab*, Javad Parsaee, Vali Maʿdanipour

    One of the most important issues of purgatory and resurrection is that of the embodiment of deeds, which has been discussed by philosophers, theologians and commentators. The question of the research is whether the embodiment of deeds means that all the rewards and punishments of purgatory and the hereafter are the same worldly deeds of man that are embodied and exemplified for him/her in different ways in the hereafter, or that there is no resemblance between the punishment of action and action itself but man will be rewarded or punished in the Hereafter for what he does in this world. Sheikh Bahachr('39')i and Allameh have two different and contradictory views on the embodiment of actions. In this article, by examining and explaining the views of these two prominent scholars on verses, narrations and rational arguments related to the embodiment of deeds, we have achieved the following results Sheikh Bahachr('39')i believes in the sameness of the worldly deeds and the punishment of the hereafter. While Allameh Majlisi not views those believing in the embodiment of deeds as being outside the religion and the circle of Islam only, but, presenting various reasons, he considers its occurrence impossible also.

    Keywords: Embodiment of Deeds, Verses, Narrations, Sheikh Bahachr('39')i, Allama Majlisi}
  • مهدی فدایی، سید مجید نظام الدینی*

    قرآن کریم نگاهی خاص به مسایل اخلاقی را پیش روی مخاطبین خویش می گشاید و زمینه بسیاری از دیدگاه های اخلاقی را فراهم می سازد. یکی از این دیدگاه های مربوط به کارکرد (نتیجه، اثر و حاصل یک چیز) اخلاق است. با رجوع به آیات قرآن نظیر آیه هشتم سوره ابراهیم، رفتار اخلاقی، موجب زیادت و نقصان در خود انسان (من) هستند نه زیادت و نقصان در نعمت. این نگرش قرآنی، اخلاق را به مثابه مولفه شکل دهنده و هویت بخش ساختار وجودی انسان می نگرد. اثبات این نگرش، هدف اصلی این مقاله است، لذا در این مقاله، با گردآوری کتابخانه ای اسناد مورد نظر و رجوع به آیات مرتبط در گام نخست، به روش توصیفی تحلیلی(استفاده از داده های فلسفه اسلامی) این مسئله اثبات شده است.

    کلید واژگان: اخلاق, قرآن کریم, شاکله, تجسم اعمال, فضایل اخلاقی, رذایل اخلاقی, کارکرد درونی, هویت بخشی}
    Mahdi Fada’I, Seyyed Majid Nezamoddini*

    The Holy Koran opens a special look at moral issues to its audience and provides the basis for many moral views. One of these views is related to the function (outcome, effect and result of something) of ethics. By referring to the verses of the Koran, such as the seventh verse of chapter Abraham, moral behavior causes excess and deficiency in man (self), not excess and deficiency in blessings. This Koranic view envisages morality as a shaping and identity-giving component of the structure of human existence. Proving this attitude is the main purpose of this article. Thus, in this article, via the library collection of the intended documents and referring to the relevant verses as the first step, this issue has been proven by descriptive-analytical method (using data from Islamic philosophy).
    Keywords

    Keywords: Morality, the Holy Koran, structure, incarnation of deeds, moral virtues, moral vices, internal function, identity giving}
  • مهدی صفایی اصل*، صدرالدین طاهری موسوی

    «تجسم اعمال» یا همان رابطه تکوینی اعمال و اعتقادات انسان با لذات و آلام اخروی، یکی از مهمترین و پیچیده ترین مسایل مطرح شده در معاد است. عرفا پیش از فلاسفه به این مساله اشاره کرده و زوایای آنرا بر اساس شهود و نقل، تبیین کرده اند. در این مقاله سعی شده مبانی وجودشناختی ابن عربی که در تجسم اعمال نقش مستقیم یا حتی غیر مستقیم دارند، مورد بررسی قرار گرفته و رابطه آنها با تجسم اعمال روشن گردد. مبانی بررسی شده در این مقاله عبارتند از: وحدت وجود، تجلی، تطابق عوالم هستی و تجدد امثال. در بین مبانی مذکور، وحدت وجود و تجلی تاثیر غیر مستقیم در ایده تجسم اعمال داشته و از سوی دیگر مبانی تجدد امثال و تطابق عوالم هستی، تاثیر مستقیم در شکل گیری این دیدگاه داشته اند. بر اساس این مبانی، چیزی در عالم هستی معدوم نشده و با توجه به ظهور و بطون تجلیات، مرگ عبارت است از انتقال عالم ظهور به عالم بطون و تجسم اعمال چیزی جز اظهار همان باطن نخواهد بود. لذا اعمال انسان از بین نرفته و در عوالم دیگر عینیت و ظهور خواهند یافت.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, وحدت وجود, تجلی, تطابق عوالم, تجدد امثال}
    Seyed Sadruddin Taheri*, Mahdi Safaei Asl

    "The embodiment of deeds", or the ontological relationship of human actions and beliefs with pleasures and pains of afterlife, is one of the most important and complex issues raised in resurrection. Gnostics pointed to this issue before philosophers and explained their angles based on intuition and traditions. In this article, the ontological foundations of Ibn Arabi, those are involved (direct or even indirect) in the embodiment of deeds, have been examined and their relationship with the embodiment of acts has been clarified. The principles studied in this article are: unity of being, manifestation, the accordance of worlds and the renewal of likes. Among the above mentioned principles, the unity of existence and the manifestation have indirect influence on the idea of embodiment, and on the other hand, the accordance of worlds and the renewal of likes have had a direct influence on the formation of this view. Based on these principles, nothing in the universe has been annihilated and death is due to the appearance of the manifestations, namely the transfer of the visible world to invisible world and the embodiment of acts is nothing but the appearance of the immanence. Therefore, human actions will not be lost and become visible in other worlds.

    Keywords: embodiment of deeds, unity of being, manifestation, the accordance of worlds, the renewal of likes}
  • غلامعلی سنجری*، محمود مهرآوران

    درباره چگونگی کیفر اخروی و حقیقت اعمال دنیوی همواره بین اندیشمندان علم کلام بحث و اختلاف نظر، بوده است. برخی بر این باورند که رابطه اعمال و جزای اخروی قراردادی است و خداوند به ازاء اعمال، در آخرت بهشت و یا جهنم را آفریده است؛ این گروه را منکران تجسم اعمال می نامند. گروهی دیگر معتقدند که اعمال انسان در قیامت مجسم می شود. طرفداران این نظریه قائل به «تجسم اعمال» هستند که آنها را می توان به دو گروه تقسیم کرد: یکی قائلان به «صورت ملکوتی» و گروه دیگر قائلان به «انشاء نفس». در این مقاله نظریه موافقان تجسم اعمال به معنی صورت ملکوتی و مبانی و ادله آن ها را بررسی و تحلیل می کنیم. نتیجه تحقیق نشان می دهد که ادله عقلی ایشان از قوت کافی برای این نظریه برخوردار نیست و اگر برخی آیات قرآن و صراحت برخی روایات و شهود برخی از اهل دل نبود، اثبات این نظریه به مشکل برمی خورد.

    کلید واژگان: کلام اسلامی, قیامت, معاد شناسی, تجسم اعمال, صورت ملکوتی}
    gholamali sanjari*

    Amongst the great theologians, there has always been a debate on the connection between the punishment of the hereafter and the actions of this world. Some theologians believe that the connection between the actions of this world and the punishment of the hereafter is contractual, and on this basis God has created heaven and hell; this group are known as the deniers of the ‘Visualization of Deeds’. The other group of theologians believe that our actions are embodied within us in the hereafter. Followers of this theory believe in the ‘Visualization of Deeds’ and they can be divided into two groups; those that believe the visualization to be in a celestial form and those that believe the visualization to be the essence of the soul. In this research paper, we will analyze the arguments presented by those theologians who accept the visualization of deeds in a celestial form. The result from this research suggests that rational reasoning alone, without the help of some verses of the Holy Quran, authentic narrations and the intuition of the heart, would not be able to prove this theory.

    Keywords: Islamic theology_hereafter_knowledge of the hereafter_embodiment of deeds – heavenly forms}
  • سید صدر الدین طاهری موسوی، مهدی صفایی اصل
    رابطه تکوینی بین جزای اخروی و عمل انسان که از آن به «تجسم اعمال» تعبیر می شود، یکی از مهم ترین مباحث معاد است. تصریح به این رابطه پیش از صدراییان و در لسان عرفا به ویژه ابن عربی شکل گرفت. محی الدین با طرح نظریات بدیع خود در مورد خیال، تقسیمات و احکام آن، کمک شایانی برای فهم تجسم اعمال و اثبات آن در عوالم اخروی نمود. از نظر او، خیال ظرفی برای تلطیف محسوسات یا تجسم معانی است و راه ادراک این معانی تجسم یافته در عالم مثال نیز قوه خیالی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است. وی ارتباط بین قوه خیال و عالم مثال را از راه خواب و مکاشفه امکان پذیر می داند؛ به طوری که انسان در خواب و مکاشفه از حواس ظاهری به حواس باطنی منتقل شده و معارف علوی را مشاهده می کند. علاوه بر دو راه ذکرشده، محی الدین به خلق اشیا در خارج توسط «همت» نیز اشاره می کند؛ به طوری که ایجاد اشیای عینی در این دنیا، اختصاص به اوتاد داشته و در آخرت، وصف تمام انسان ها بوده و سبب خلق صور نیکو یا زشت توسط نفس خواهد شد. تجرد برزخی قوه خیال نیز یکی از مقدمات اثبات تجسم اعمال است که از برخی عبارات محی الدین قابل دستیابی می باشد.
    کلید واژگان: خیال, تجسم اعمال, خواب, مکاشفه, همت}
  • علیرضا اسعدی *
    از آموزه های دینی در حوزه معادشناسی نامه عمل است که بر اساس آیات و روایات در بردارنده همه اعمال نیت ها و باو رهای انسان است و در قیامت بسته به نوع آنها از سمت راست یا چپ به او داده می شود. با توجه به اینکه این نامه نمی تواند از سنخ کتاب و دفتر دنیوی باشد، دانشمندان مسلمان با این پرسش روبرو شده اند که حقیقت نامه عمل چیست. یکی از پاسخ های مهم به این پرسش، تبیین فلسفی حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی است که حقیقت نامه عمل را روح و قلب انسان می داند. این مقاله، ضمن اشاره به نظریات متعدد در باب نامه عمل، به گزارشی تبیین فلسفی ملاصدرا و بیان مبانی و نیز ثمرات تبیین او می پردازد و سپس نشان می دهد که این تبیین از اتقان کافی برخوردار نیست زیرا نه تنها از حیث سازگاری درونی با نظام فلسفه صدرائی از ابهاماتی برخوردار است، از جهت همخوانی با آموزه های دینی نیز با تاملاتی روبروست.
    کلید واژگان: نامه عمل, معاد, ملاصدرا, تجسم اعمال, حکمت متعالیه}
    Ali Reza Asadi *
    one of the religious teachings is that of book of actions that according to the verses and sayings contain all acts, intentions and personal beliefs of anyone. and at the day of Judgment it is given to human from his left or right side depending on his actions, and because this book is not a mundane book Muslim scholars have been confronted with the question: What is the truth of book of actions. One of the important responses to these questions is Mulla Sadra's philosophical explanation. He believes that this book is human spirit. This article, explains his philosophical explanation and describes his principles and his results. and then shows that this explanation is not sufficient because not only is incompatible with the teachings of his philosophy, but it is incompatible with some religious teachings.
    Keywords: record of deeds, resurrection, Mulla Sadra, embodiment of actions, transcendent philosophy}
  • محمد مهدی عموسلطانی، جعفر شاه نظری
    متکلمان و متالهین در مساله تکوینی و یا قراردادی بودن جزای اخروی آراء و دیدگاه های متفاوتی ارائه نموده اند. برخی طرفدار تکوینی بودن و برخی مخالف آن هستند. ظاهر آیات و روایات نیز با هر دو دیدگاه تکوینی و قراردادی همسو است. از این رو برخی دیگر از محققان در این مساله قائل به جمع هر دو نظر شده و به وجود هر دو قسم از جزاء معتقد شده اند و به نحوی تناقض ظاهری آیات را پذیرفته اند. در این مقاله ضمن تبیین مساله و طرح پرسش های مربوطه، به بیان آراء حکیمان و متکلمان پرداخته شده و سرانجام دیدگاه تکوینی بودن جزای اخروی انتخاب و هر گونه جنبه اعتباری و قراردادی ناصواب دانسته شده است، و با تبیین اشکال جمع هر دو قسم از جزاء تکوینی و قراردادی، راه حل تناقض ظاهری آیات را در تقریر صحیح و توجه به نظام توحیدی می داند و نهایتا پاسخی قرآنی، استدلالی و عرفانی برای حل این تناقض ارائه می گردد.
    کلید واژگان: بهشت, جهنم, تجسم اعمال, جزای تکوینی, جزای قراردادی, آخرت}
    Mohammad Mehdi Amosoltani, Jafar Shahnazari
    Islamic theologians have set forth different ideas and opinions in relation to the question of whether eternal punishment is genetic or conventional. Some favor the genetic explanation and others oppose it. The Quranic verses and traditions appear to be consistent with both explanations. That is why a third group of researchers of this issue have confirmed both sides of the argument and have developed the belief in both types of punishments. In a sense they have accepted the apparently paradoxical verses. The present paper is an attempt to clarify the issue and the relevant questions, and to present the views expressed by the Islamic theologians in this regard. The position taken in this paper is that eternal punishment is genetic not conventional. Efforts are made to explain why the acceptance of the two types of eternal punishment conjointly is a false solution and why the correct solution lies in the correct interpretation of the seemingly paradoxical verses in the context of monotheism. The paper proposes a Quranic, theosophical and philosophical solution with aim of solving the problem.
    Keywords: heaven, hell, embodiment of deeds, genetic punishment, conventional punishment, hereafter.}
  • جعفر هدایی
    تجسم و تمثل اعمال، از پیچیده ترین مباحث معاد است که آرای پرشماری در مورد عقلانی بودن یا نبودن آن وجود دارد؛ حتی برخی از متکلمان به دلیل اعتقاد به عرض بودن اعمال و عدم قابلیت عرض برای بقا، به لحاظ عقلی منکر تجسم اعمال شده اند. هر شیء، عقیده، عمل و موجودی در سه عالم ماده، مثال و عقل، یک حقیقت واحدی دارد که آن حقیقت در هر یک از این عوالم، متناسب با شرایط آن عالم، صورت و حالت خاصی به خود گرفته است و ملبس به لباس آن عالم می شود و این عوالم با هم، توالی و ترتب و تطابق دارند. درنتیجه اعمال آدمی، بعد از انجام در اثر تکرار، دارای آثار ماندگاری در نفس شده و به شکل ملکه درآمده اند و با استقرار در صقع وجودی نفس، با نفس آدمی به عوالم دیگر منتقل گشته، در آنجا ممثل می شوند. برخی آیات قرآن هم موید عوالم سه گانه است و وجود اشیا با حقیقت واحد در این عوالم را تایید می کند. نوشتار حاضر بر آن است تا وجود و تمثل اعمال آدمی را در هر یک از نشئه های سه گانه تبیین و تحلیل عقلی کند.
    کلید واژگان: تجسم اعمال, تمثل, عوالم سه گانه, نشئه, ملکات, عرض, صور باطنی}
    Jafar Hodaei
    Visualization and embodiment of actions are among the most complex topics of resurrection about which there are many ideas whether it is rational or irrational. Even some theologians¡ because of believing in accidental state of the actions and incapability of accident for life¡ have rejected the embodiment of the actions in terms of reason. Every object¡ idea¡ action and creature has a single truth in three worlds of matter¡ imagination¡ and intellect that this reality in each one of these worlds will take a certain status and form appropriate to the conditions of that world and will be dressed by the clothes of that world while these worlds have sequence and compliance with each other. As a result¡ after repetition of actions by human¡ they will have lasting effects on soul and become regular¡ then¡ by being established in the essence of soul¡ they will transfer to the other worlds with human soul and will turn into Mumaththal¡ the thing appeared as imagination¡ there. Some verses of the Quran also confirm the three worlds and existence of objects with a single truth in these worlds. The purpose of the present paper is to analyze and explain the existence and form of human actions rationally within each one of these three worlds.
    Keywords: Actions Embodiment, Imagination, Three Worlds, Inebriety, Habits, Accident, Esoteric Forms}
  • نرجس رودگر
    نظریه «تجسم اعمال» به معنای تجسم یافتن نیت ها، افکار و اعمال انسان در نشئه بعد، یکی از آموزه های مطرح در معادشناسی اسلامی است که مدافعان و منتقدانی دارد. ملاصدرا با استفاده از اصول شاخص حکمت متعالیه، براهینی برای اثبات عقلانی این موضوع ارائه داده است. اصل حاکم بر این براهین «تطابق عوالم»است. تطابق عوالم به معنای حضور عوالم مادون در عوالم مافوق به نحو اعلی و اشرف در حکمت متعالیه بر مبنای اصول صرافت، بساطت و تشکیک وجود و وجود رابط معلول، اثبات می شود. ملاصدرا با اصل تطابق عوالم، تجسم اعمال را اثبات و تبیین می نماید. اثبات تجسم اعمال طبق اصل تطابق عوالم به نوعی اثبات معاد جسمانی را نیز در پی دارد. علاوه بر این که استدلال دیگر ملاصدرا بر معاد جسمانی بر مبنای اتحاد عاقل و معقول و قابل ارجاع به استدلال، طبق تطابق عوالم است.
    کلید واژگان: تجسم اعمال, تطابق عوالم, معاد جسمانی, حکمت متعالیه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال