پیش بینی بهزیستی روان شناختی براساس نارسایی های شناختی و عاطفه منفی با میانجی گری خودکارآمدی مقابله ای و حمایت اجتماعی در سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی پیش بینی بهزیستی روان شناختی براساس نارسایی های شناختی و عاطفه منفی با نقش میانجی گر خودکارآمدی مقابله ای و حمایت اجتماعی در سالمندان بود. 

مواد و روش ها

این تحقیق به لحاظ روش از نوع همبستگی بود و به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در مدل مفهومی پیشنهادی، از الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش را 450 سالمند (247 نفر سالمند مرد، 9 / 54 درصد و 203 سالمند زن، 45/1 درصد) تشکیل داده بودند. دامنه سنی بین 60 تا 80 سال به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ملاک های ورود و خروج و متغیرهای جمعیت شناختی، از جمله سن، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان، میزان تحصیلات و سطح درآمد و نیز سابقه ابتلا به برخی از بیماری های جسمانی در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسش نامه بهزیستی روان شناختی ریف، پرسش نامه عاطفه مثبت و منفی، آزمون بررسی حالت روانی مختصر، مقیاس خودکارآمدی مقابله ای و مقیاس حمایت اجتماعی. برازش مدل مفروضه ازطریق مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم افزار لیزرل برآورد شد. تخمین روابط واسطه ای در الگوی مفروضه نیز به کمک تحلیل بوت استرپ مورد آزمون قرار گرفت.

یافته ها

 میانگین سنی شرکت کنندگان مردان 66/34 سال با انحراف معیار 5/34 و در زنان 65/57سال با انحراف معیار 6/08 بود. نتایج مدل معادلات ساختاری حاکی از برازش مطلوب مدل بود. نتایج نشان داد هر 4 مسیر واسطه ای در این پژوهش معنادار بودند. نارسایی شناختی با ضرایب استاندارد 0/57-، 0/60- و 0/27- به ترتیب بر حمایت اجتماعی، خودکارآمدی مقابله ای و بهزیستی روان شناختی تاثیر داشته است. عاطفه منفی نیز با ضرایب 0/28-، 0/34- و 0/11- به ترتیب بر حمایت اجتماعی، خودکارآمدی مقابله ای و بهزیستی روان شناختی تاثیر گذار بوده است. اثر خودکارآمدی مقابله ای بر بهزیستی روان شناختی دارای ضریب استاندارد 0/15 و اثر حمایت اجتماعی بر بهزیستی روان شناختی دارای ضریب استاندارد 0/57 بود. 

نتیجه گیری

یافته های پژوهش حاضر، اهمیت خودکارآمدی مقابله ای و حمایت اجتماعی را در ارتقای بهزیستی روان شناختی و متعاقب آن پیشگیری از بروز پیامدهای ناگوار ناشی از نارسایی های شناختی در سالمندان برجسته کرد. در این راستا، تدوین راهبردهای جامع و کاربردی به منظور تقویت منابع درونی و بیرونی افراد سالمند درزمینه ارتقای سلامت سالمندی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
536 تا 555
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!