بررسی امکان پذیری تحقق خودمختاری شغلی پرستاران و تاثیرآن برکیفیت مراقبت بر اساس مدل کرامر و چمالنبرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استقلال شغلی پرستاران و تاثیرآن برکیفیت مراقبت انجام شد.

مواد و روش

از نظر هدف، کاربردی و در دسته تحقیقات علی است. جامعه آماری کادر پرستاری بیمارستان امام خمینی(ره)  اراک بودند که پرستاران بخش های مراقبت های ویژه، داخلی، جراحی، اطفال و نوزادان، زنان، ارتوپدی و اورژانس بستری بعنوان جامعه آماری انتخاب و  سایر بخش ها بدلیل تفاوت در اجرای کار از مطالعه خارج و تعداد 101  نفر انتخاب شد. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه مقیمی و کرامر و چمالنبرگ است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS انجام شد.

یافته ها: 

نتایج نشان داد میانگین میزان خودمختاری پرستاران 16/3 با انحراف استاندارد 35/0 بود که به طور معناداری مطلوب بودن سطح خودمختاری پرستاران را نشان داد.  خودمختاری محدود شده برای تمامی بخش ها استفاده می شود. دربخش داخلی نوع مختاری بصورت خودمختاری غیر قانونی بوده و در بخش جراحی خودمختاری از نوع مراقبت پرستاری می باشد.  الگوی رگرسیون برای تمامی بخش ها بغیر از بخش داخلی معنی دار بود  بنحوی که  با افزایش یک واحد در " خودمختاری شغلی محدود شده در بخش مراقبت های ویژه"، " خودمختاری شغلی در مراقبت پرستاری  در بخش جراحی" و " خودمختاری شغلی محدود شده در بخش های اطفال و نوزادان، زنان، ارتوپدی و  اورژانس بستری " در بین پرستاران بیمارستان امام خمینی  اراک به ترتیب به اندازه 253/0 ،187/0 ، 522/0 ، 205/0 ، 466/0 و 129/0 واحد به " کیفیت مراقبت " افزوده شده است.

نتیجه گیری

خودمختاری پرستار به عنوان یک ویژگی سازمانی همراه با چند عامل دیگر، منجر به افزایش کیفیت مراقبت از بیمار می شود و  برای دستیابی به این نتایج سودمند ، مدیران پرستاری باید پرستاران را توانمندنموده و محیطی را فراهم نموده تا دانش خود را در تمرین خود مختاری به کار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!