اثر هشت هفته فعالیت شدید تناوبی بر ادروپین و متابولیت های نیتریک اکساید مردان دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ادروپین هورمون جدیدی است که در بهبود متابولیسم لیپیدی و اخیرا در محافظت عملکرد عروقی نقش مهمی ایفا می‏کند. لذا، هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر هشت هفته تمرین شدید تناوبی (HIIT) بر ادروپین و متابولیت‏های نیتریک اکساید مردان دارای اضافه وزن بود.

مواد و روش‎ها: 

مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی و با طرح پیش - پس آزمون بود. آزمودنی‎های تحقیق را 32 مرد دارای اضافه وزن (میانگین سنی07/3 ± 56/30 سال و میانگین نمایه توده بدنی 2/4 ± 93/27) تشکیل می‎دادند. پس از انتخاب آزمودنی‏ها، آزمون حداکثر اکسیژن مصرفی بیشینه انجام گرفت و آزمودنی‏ها به صورت تصادفی به دو گروه تمرین تناوبی شدید (16 تن) و کنترل (16 تن) تقسیم شدند. گروه تمرین تناوبی شدید، تمرینات HIIT را به مدت هشت هفته و 3 جلسه در هفته و هر جلسه 20 تکرار 30 ثانیه‏ای با 13 ثانیه استراحت بین هر تکرار انجام ‎دادند. سپس ارزیابی ترکیب بدن (با دستگاه تجزیه و تحلیل ترکیب بدن به روش مقاومت الکتریکی زیستی) و نمونه‎گیری خونی جهت ارزیابی ادروپین و متابولیت‎های نیتریک اکساید (با روش الیزا) قبل و پس از هشت هفته مداخله تمرینی صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‎های تکراری در سطح 05/0>p انجام شد.

ملاحظات اخلاقی:

 مطالعه حاضر با اخذ مجوز و دریافت کد اخلاق از کمیته اخلاق در پژوهش با شماره IR.ut.Rec.1395007 انجام پذیرفت. لازم به ذکر است در کلیه مراحل تحقیق، اصول بیانیه هلسینکی و اخلاق در پژوهش، رعایت شد.

یافته ها: 

نتایج تحقیق حاضر بیانگر آن بود که بین ادروپین گروه HIIT و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (ng/mL 5/1-26/0CI;95%: 256/0±88/0). همچنین، بین متابولیت‏های نیتریک اکساید (نیتریت و نیترات) گروه HIIT و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (μmol/L 15/14-85/0CI; 95%: 032/3±5/7). همچنین، نتایج بیانگر وجود ارتباط مستقیم معنادار بین ادروپین سرمی و متابولیت‏های نیتریک اکساید در آزمودنی‎های دارای اضافه وزن بود (0001/0=p، 498/0=r).

نتیجه گیری

به نظر می‎رسد HIIT با شدت و مدت یاد شده توانایی کاهش خطرات قلبی - عروقی را از طریق افزایش ادروپین و نیتریک اکساید داراست. به علاوه، به نظر می‎رسد HIIT قادر به تغییرات مطلوبی بر آمادگی قلبی - عروقی (VO2peak) و ترکیب بدنی مردان دارای اضافه وزن است.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!