تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر درد و التهاب بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیاتیکا یکی از معمول ترین و مرسوم ترین بیماری های سیستم اعصاب محیطی به شمار می آید و ممکن است در اثر فشار بر روی خود عصب سیاتیک ایجاد شود. با توجه به اینکه عضله پیریفورمیس در نزدیکی عصب سیاتیک قرار دارد، اسپاسم آن باعث فشار بر عصب، بروز درد سیاتیک و در نهایت موجب سندروم پیریفورمیس می گردد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر درد و التهاب بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس بوده است.

مواد و روش ها:

 جامعه آماری این پژوهش را بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس مراجعه کننده به مراکز پزشکی و درمانی شهر اراک، تشکیل داده است که از این بین، 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 10 نفره کنترل و تجربی قرار گرفته اند. گروه تجربی در مدت 6 هفته، به تمرینات ثبات مرکزی پرداخته و گروه کنترل در همین بازه زمانی به زندگی عادی خود ادامه داده است. به منظور بررسی تفاوت بین گروه ها از آزمون هایt-test ، خی دو و مک نمار در سطح معنی داری 0/05 استفاده شده است.

ملاحضات اخلاقی:

 انجام این مطالعه پس از تصویب در شورای آموزشی دانشگاه اراک، کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی اراک با شناسه IR.ARAKMU.REC.1400.157 و دریافت کد کارآزمایی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران با کد IRCT20211003052662N1، مورد تایید قرار گرفته و به منظور اطمینان از شرکت داوطلبانه آزمودنی ها، فرم رضایت نامه شرکت در طرح با مفاد مربوطه، از ایشان اخذ شده است.

یافته ها: 

پس از اجرای پروتکل تمرینی، در پایان هفته ششم، میانگین نمرات درد در گروه کنترل از 95/2 در پیش آزمون، به 90/7 در پس آزمون، کاهش یافته که این کاهش از لحاظ آماری معنی دار نبوده(0/562=P) در حالیکه در گروه تجربی این نمرات از 91/7 به 33/4، کاهش یافته و این کاهش از لحاظ آماری معنی دار می باشد (0/0=P)؛ بنابراین با 95 درصد اطمینان می توان گفت، تمرینات ثبات مرکزی بر درد بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس، در سطح معنی داری 0/05، تاثیر معنی دار داشته است. از طرفی دیگر افرادی که عصب ملتهب داشته اند، در گروه کنترل از 10 نفر در پیش آزمون، به 8 نفر در پس آزمون، کاهش یافته که این کاهش از لحاظ آماری معنی دار نبوده (0/5=P) در حالیکه در گروه تجربی این افراد از 10 نفر به 2 نفر، کاهش یافته و این کاهش از لحاظ آماری معنی دار می باشد(0/008=P)؛ بنابراین با 95 درصد اطمینان می توان گفت، تمرینات ثبات مرکزی بر التهاب بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس، در سطح معنی داری 0/05، نیز تاثیر معنی دار داشته است.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های تحقیق حاضر و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر نمونه های تحقیق، می توان نتیجه گرفت که تمرینات ثبات مرکزی باعث بهبود درد و التهاب بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس می گردد و با توجه به اصول و ویژگی های منحصربه فرد تمرینات ثبات مرکزی، مقبولیت و اثر مثبت آن در بین افراد مورد پژوهش، امید است که این تمرینات در روند درمان این بیماران به طور روزافزون تری استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
310 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!