مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و دانشگاه پیتسبورگ آمریکا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارزیابی و بازنگری مستمر برنامه های آموزشی به منظور ارتقاء کیفیت آن ها و اطمینان از تربیت دانش آموختگان شایسته بسیار مهم است. این اقدام بویژه در برنامه های آموزش پرستاری به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت جامعه؛ حیاتی است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری ایران با دانشگاه پییتسبورگ آمریکا صورت گرفت.

روش کار

این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تطبیقی است که بر اساس مدل بردی در سال 1401 انجام شد. پس از بدست آوردن برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران و دانشگاه پیتسبورگ آمریکا، اجزای برنامه ها ابتدا به طور جداگانه توصیف و تفسیر شد. سپس با همجواری و طبقه بندی کردن اطلاعات، با یکدیگر مقایسه و نتیجه گیری شد.

یافته ها

از مهمترین نقاط قوت برنامه آموزشی پیتسبورگ، تمرکز بر حیطه های روزآمد و متناسب با سطح دوره آموزشی دکتری تخصصی نظیر توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت سلامت، همکاری با موسسات مراقبت های بهداشتی در زمینه ترجمان دانش در علوم سلامت، پذیرش دانشجو با محوریت شایسته گزینی و ملاک نبودن نمره آزمون ورودی، اکتفا به چند شایستگی و توانمندی مشخص و تخصصی بر اساس رسالت و اهداف کلی دوره، پیش بینی واحدهای درسی مرتبط با شایستگی های اصلی مورد انتظار از جمله منتورینگ تحقیق، منتورینگ تدریس، مسیولیت ها و فعالیت های دانشمندان بود. همچنین برای اخذ مجوز دفاع، ارسال مقاله مستخرج از پایان نامه برای یک ژورنال کفایت می کند و  پذیرش یا چاپ مقاله اجباری نیست.

نتیجه گیری

برخی از مهمترین نقاط قوت برنامه آموزشی پیتسبورگ بعنوان یک دانشگاه پیشرو و سرآمد، در بخش های مختلف از قبیل حیطه های مورد تمرکز، شرایط پذیرش دانشجو، شایستگی های مورد انتظار، واحدهای درسی و دفاع پایان نامه استخراج شد که لازم است این نقاط قوت در بازنگری های آتی برنامه آموزشی دکتری پرستاری ایران مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!