تعیین اثربخشی روایت درمانی بر کیفیت زندگی زناشویی و دلبستگی زوجین ناتوان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگر زندگی زناشویی وضعیت مساعدی را برای ارضای نیازهای روانی زوج‌ها فراهم نکند، اثرات منفی به‌جا می‌گذارد. اختلال‌های روانی، افسردگی و خودکشی ازجمله پیامدهای این مسیله است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی روایت‌درمانی بر کیفیت زندگی زناشویی و دلبستگی زوجین ناتوان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود.

روش‌ بررسی:

 پژوهش حاضر از نوع طرح تک‌موردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی زوج‌های ناتوان (درحل مسایل زناشویی) مراجعه‌کننده به مراکز و کلینیک‌های روان‌شناسی شهر اصفهان در سال 1398 تشکیل دادند. از میان آن‌ها باتوجه به ملاک‌های ورود و خروج، به‌صورت دردسترس و هدفمند سه زوج به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و مداخله روایت‌درمانی را دریافت کردند. برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق، پرسش‌نامه کیفیت زندگی (روابط) زناشویی (فلچر و همکاران، 2000) و مقیاس تجدیدنظرشده دلبستگی بزرگسال (کولینز و رید، 1990) به‌کار رفت. شرکت‌کنندگان مداخله روایت‌درمانی را به‌صورت هفته‌ای یک جلسه و به‌مدت دوازده جلسه دریافت کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و به‌منظور بررسی اثربخشی روایت‌درمانی از شاخص تغییر پایا (RCI) و درصد بهبودی استفاده شد. یافته‌ها:

 براساس نتایج، در متغیر کیفیت زندگی زناشویی، شاخص تغییر پایا در زوج‌های دوم (2٫19) و سوم (4٫04) از نظر آماری معنادار بود که اثربخشی درمان را نشان داد. برای متغیر سبک دلبستگی ایمن، شاخص تغییر پایا در زوج دوم (2٫18) از نظر آماری معنادار بود و تنها در زوج دوم درمان اثربخشی داشت. برای متغیر سبک دوسوگرا/اضطرابی باتوجه به اینکه شاخص تغییر پایا در زوج‌های اول (0٫51) و دوم (0٫17) و سوم (0٫17) کمتر از 1٫96=Z به‌دست آمد، می‌توان نتیجه گرفت که برای این متغیر درمان اثربخش نبود.

نتیجه‌گیری: 

اجرای روایت‌درمانی باعث ارتقای کیفیت زندگی زناشویی و سبک دلبستگی ایمن در برخی زوجین می‌شود؛ بنابراین می‌توان از این رویکرد برای بهبود مسایل بین‌فردی و زناشویی و کاهش میزان طلاق در جامعه استفاده کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!